Om å sitte bak alle andre

Frem til 1960-årene og borgerrettighetsaktivismen var det både en skreven og en uskreven regel (kommer an på hvor du bodde) at svarte skulle sitte bakerst i bussen, i USA. Nærmere 50 år senere skulle en tro at vi hadde lagt bak oss det stadiet i menneskets historie. Tro og tro, fru Blom.

En av mine bedre venner reiste i påsken, med Norwegian, til Berlin. På vei til byen som har fått navnet new-york-i-europa-uten-skyskrapere, opplevde han noe han ikke trodde han ville oppleve. Noe jeg håpet at ingen av mine nærmeste ville oppleve. Han ble mistenkt. En koselig flyvertinne kom bort til ham og fortalte ham, umåtelig hyggelig, at han ikke kunne sitte forrest i flyet, til tross for at dét sto på boardingbilletten hans. Nei altså, ingen spesifikk grunn bortsett fra at han måtte flytte seg bak, mens mannen ved siden av ham fikk sitte i fred, på den plassen han hadde fått tildelt.

Policy, vet du.

Min venn er av den stillfarne typen som unngår konfrontasjoner, så han gjorde som han ble fortalt, mens medpassasjerene hans stirret mistenksomme på ham i det han gikk forbi dem, på vei til en av de bakerste setene. The green mile. Mile high.

Jeg foreslo at han skulle gå til avisene og fortelle historien sin. Han trakk på skuldrene og skiftet samtaleemne.

8 thoughts on “Om å sitte bak alle andre

  1. Jeg gremmes. Gremmes stort. Om ikke dette burde ut i media, så burde i allefall Norwegian få en real smekk på pungen. Sukk.

  2. Jeg gruer meg meget når jeg reiser, utreiser og innreiser til norge er grusome. Aldri hatt problemer i england og takker for engelsk høflighet.
    Off topic. Jeg stadig leser om ali farah (ambulanse saken) men her er et område som trenger fokus – helse/minoritet. Det er mye fra norsk helsemyndigheters historie som bør komme fram i lyset, behandlingen av samene og tartarne og andre minoriteter. Etikk læren er forsømt, og jeg husker selv i min klasse hvor bare jeg og 2 andre satt i etikk forelesninger. I USA bioethics tas på alvor og drivkraften er minoriteter:
    http://www.democracynow.org/2007/1/19/medical_apartheid_the_dark_history_of

  3. Altså atte nå er jeg tydelig skikkelig dum jeg, for jeg skjønner ikke hvorfor kompisen din måtte sette seg bak?!??
    Er det vanskeligere å finne på tvilsomme ting der?

  4. Fy faen. Det der må man jo bare bli rasende av. Men har du hørt flere historier som det om folk du kjenner før? Er det vanlig?

  5. Ekle drittmennesker som ikke tåler at noen har en litt annen fargenyanse i huden sin, kan bare gå å ….. å …… åå…. *gjemme* seg..
    *provosert*
    *målløs*

  6. Men i jøssenam…! 😦

    Jeg skal snart ut på utenlandstur sammen med noen i familien. En av dem er mørk i huden. Det kan bli interessant…

Legg igjen en kommentar

