Hvorfor muslimer må gi julegaver, selv om de fleste muslimer ikke feirer jul

Tilbringte to helger på å finne riktige julegaver til forskjellige venner, og jeg som ikke feirer jul engang. Ikke for å være slem mot (ikke)kristne som feirer jul, men er det ikke stressende og plagsomt med en høytid som varer så lenge. Ikke bare er det snakk om lengden på feiringene, men også all forarbeidet?

På Eid krever man lite, ikke trenger du noe særlig forarbeid og gaver er ikke så viktige.

Men hvorfor skal jeg klage? Jeg vil gjerne få julegaver til neste år også.

En veldig sen ‘Eid mubarak’ og ‘God Jul’.

9 thoughts on “Hvorfor muslimer må gi julegaver, selv om de fleste muslimer ikke feirer jul

  1. Jeg liker muligheten til å legge på meg et fettlag å tære på i året som kommer. Men alt stresset før jul er forferdelig og derfor prøver jeg å holde avstand til det.

    Antakelig kreperer mange av stress- eller kostholdsrelaterte sykdommer i julen. Det eneste som dreper flere mennesker i Norge, må være PC-er som ikke adlyder.

  2. «Antakelig kreperer mange av stress- eller kostholdsrelaterte sykdommer i julen»

    Der har du virkelig løftet julestemning.

    Men nå er vel julen, teknisk sett, over? Godt nyttår!

  3. Det er absolutt mer pynt og julemusikk og alt det her, noe jeg ikke fikk med meg så mye av i år siden jeg bare studerte og jobbet frem til 21 desember. Men julen varer mye kortere, man har fri bare 3 dager, så er det tilbake på jobb igjen.

  4. Jeg vet ikke hva julestemning er lenger, bortsett fra spenningen jeg følte i barndommen over hva pakkene kom til å inneholde… Den husker jeg fortsatt ganske godt.

    Folk bør stresse mindre før og under julefeiringen. Det vil virke godt på kropp og «sjel».

    2008 blir fantastisk! Godt nyttår!

  5. Like måte! Jeg er helt enig, folk trenger å stresse ned hele året egentlig, og finne sjelefred, og fortelle meg hvordan man oppdager den.

  6. Har du tenkt på at sjelefred kan stå i veien for utfordringer og det å tørre å gjøre ting du egentlig ikke tør? Sjelefred med måte må være det beste 😉

  7. Tja, kanskje det, men jeg tror sjelefred er evnen til å roe seg og sakte ned på farten for å lukte på blomstene langs veien. Frigjøre seg fra hverdagens lenker og leve, uavhengig av ting. Sjelefred er å oppleve gjennomgående lykke.

Legg igjen en kommentar

