Kulturkrasj

Det er dumt å konversere i t-banen om morgenen. Nei, ikke dumt, men bare «dumt». Poenget er at alle overhører konversasjonen, spesielt om det er absurde temaer som diskuteres. For eksempel seigmennenes invasjon av det gode land Noreg. Eller å sitte i en overfylt vogn med en usaklig og ekstrem AUFer som virkelig vil at en skal melde seg inn i partiet. Delly sa at fordelen med å være innvandrer og ha innvandrervenner var at man kunne le av innvandrere uten å bli tatt for rasister. Eller le av nordmenn uten å bli forstått. Jeg tror at den tredje fordelen er å kunne konversere i et eget språk uten å bli overhørt av samtlige passasjerer, i bussen, trikken eller t-banen.

Kulturkrasj-bøker er  kjedelige. Altså bøker som handler om folk som tilpasser seg den vestlige biosfæren. Assimileres. Integreres. Misforstås. For så å finne lys i enden av tunnelen. Temaet er brukt opp. Uoriginalt. Klisjéer. Av den selsamme grunn er jeg ikke noe særlig glad i migrapolis. Slike programmer fremhever tanken om «oss» og «dem». Tull. Alt er  mer nyansert enn som så. Jeg skjønner ikke hvorfor innvandrere skal ha egne kanaler. Jeg skjønner ikke hvorfor innvandrere skal ha egne partier. Jeg skjønner ikke hvorfor innvandrere skal ha egne skoler.

Hmm, kanskje burde jeg melde meg inn i FrP.

Delly sa at jeg ikke kan synge. Kanskje burde jeg melde meg inn i neste sesong av idol.

6 thoughts on “Kulturkrasj

  1. Jeg er ikke for egne innvandrerskoler, på samme måte som jeg ikke er for kristne privatskoler eller skoler for veldig rike eller veldig flinke barn.

    FRP er for…mot…FRP er rot.

    AUF er helt psyke når de er i vervemodus. Det tar av.

  2. Jeg har vært på Migrapolis, vel og merke som bakgrunnspynt… Episoden handlet om vennskap på tvers av grupperinger, eller noe i den duren. Jeg satt stort sett og spiste pølse og drakk øl mens kompisene mine snakket. Jeg syntes nesten litt synd på programlederen som desperat skulle vise hvor ok det var for han å være på fest med oss mens vi syndet i vei.

  3. Minneapolis: En mellomting av naiv og fordomsfull, den er vanskelig.

    Linken, det skulle bare mangle! – Du har en genial blogg, dessverre er jeg dårlig til å kommentere.

    Virrvarr: Det er jeg helt enig i, jeg har enda ikke møtt en AUFer som ikke har prøvd å verve meg. På en annen side, jeg er enda ikke møtt en RVer som ikke har prøvd å verve meg. Hva er det med dere parti-mennesker?😀

    Fleiss: Haha, kleint. Det skal være greit å takke nei til en fest med god del drikking, og aktiv pølsespising. Jeg har forsåvidt vært på en fest av det siste slaget, og det var veldig morsomt. Spiste halal-pølser😀

    Sadie: Synd er relativt.

Legg igjen en kommentar

