Mamma, vår egen nordmann

Jeg skulle ønske mamma blogget, dermed ville ikke de fleste bloggpostene mine handlet om henne, men så er det en vinn-vinn situasjon. Jeg får noe å blogge om, hun trenger ikke å blogge (-mamma mener uansett at internett ikke er å stole på).  Her om dagen hjalp mamma til i butikken til en venninne, da to journalister besøkte dem. Den ene dansk, den andre norsk. De begynte å spørre henne ut om livet på Grønland (-vi bor (dessverre) ikke på Grønland) og ryktene om at gata butikken ligger langs, er Oslos fattigste.

«Kan du tenke deg hva jeg svarte?»

«Jeg tør ikke gjette»

«Jeg sa: I Norge har vi ikke store klasseforskjeller. I Norge vil de aller fleste, uansett økonomisk status, bli tilbudt et sted å sove og noe å spise. Se på denne gaten, hvor mange butikker ser du og hvor mange kafeer? Norge er et godt land, i motsetning til Danmark, der man ikke behandlerer asylsøkere særlig godt. Ja, ikke tro at ryktene ikke har nådd oss. Det er Danmark som er et…»

«Mamma, det sa du ikke!»

«Jo…nei, men jeg sa alt inntil det med Danmark. Og vet du hva, jeg tror sannelig ikke at hun norske journalisten noen gang hadde møtt en somalier som skrøt over Norge.»

«Neivel»

«Hun sto der med vidåpen munn og oppspilte øyne, midt i et hav av glitrende tøy og svarte mennesker»

«Stakkar»

«Vet du hva? – Jeg tror Norge trenger færre  innvandrere som klager, og flere som takker»

13 thoughts on “Mamma, vår egen nordmann

  1. Må si meg enig med minneapolise, moren din har et poeng – et veldig godt et.

    Ellers vil jeg berømme deg for et flott blogg. Legger deg til i RSS-leseren, og gleder meg til neste post!

  2. Viktigere enn å «takke» tror jeg er noe annet som moren din gjorde. Nemlig å ikke snakke om «oss» (innvandrere) og «dem» (nordmenn) men heller om «Vi her i Norge.»

    Tror egentlig det var det, like mye som noe annet, som tok journalisten(e) på senga.

    🙂

  3. Moren din høres ut som en fin dame!

    Men til innvandrernes forsvar; vi såkalte etniske nordmenn syter og klager likemye som dem og ikke mange av oss husker å takke for at vi har vært så heldige og bli født her på det trygge bjerget.

    Flott post i dag.

  4. Ja, «vi» er et sterkt ord. Jeg tror også journalistens reaksjon kom derfra, som Shoaib skriver.
    «Dere» er et like sterkt ord.
    Jeg har tenkt endel på disse ordene: «Vi» er et generøst ord som inkluderer, mens «dere» er et avvisende og ekskluderende ord.
    Jeg kjenner ikke deg, men kom over bloggen din nå idag og liker den veldig godt. 🙂
    Hilsen Lene, en mamma på 50.

  5. Lene; takker takker, skal prøve ut dine oppskrifter på brød, med vår splitternye brødbakermaskin!

    Helge; takk takk!

    Eirin; ja ikke sant, mamma overrasker til stadig, hun var og bowlet i går, tenke seg til, mamma med hennes burka i bowlinghallen.

    Sadie; takker, men jeg synes at innvandrerer generellt (selvsagt har vi alle unntakene) har en tendens til å klage over at de ikke blir inkludert i samfunnet, når mange ikke gjør sitt for å bidra. Det er kanskje det mamma mente….

  6. Minneapolise; hun liker dere også, sier hun da…selv om ennå mener at alt vi sier nå spores opp av CIA og vil brukes mot henne en eller annen gang. Hun har kanskje rett?

    Aksel; takk takk!

    Shoaib; ja ikke sant. Mamma er kjernenorsk, det er hun ikke sen med å rope. Selv om burkaen skinner i solen, posene med halaal kjøtt trekker hånden mot bakken og det gebrokne språket triller ut 😀

    Olava; absolutt, jeg ba mamma bli en politiker og lære alle hvor viktig det er med vi. Hun mener ennå at grasrota er viktigst..

  7. Ja til grasrotpolitikk! 🙂 Mora di er skikkelig kul, jeg liker det at hun sier fra!

    Har ikke tenkt på det før, men sannelig er det riktig det som står her i kommentarene… «Vi» er et sterkt ord. Det må jeg tenke litt mer på. 🙂

Legg igjen en kommentar

