C’est la rentrée

Back to school. På godt norsk. Fullt kjør med engang. Fysikk er gøy. Biologi er noe kjedelig, men jeg gleder meg til de kulere tingene, dissekrere frosker blant annet. Kjemi har jeg begynt såvidt med, og så langt virker ting lovende. Matte begynner først i morgen, ryktene har det at vi skal begynne med vektorregning, skumle saker.

Hyggelig å møte alle vennene mine, og bli kjent med utallige nye. Dessuten var det gøy å være med på NU møte etter en lang sommer og atter engang kunne diskutere med lokallagslederen vår (kaller henne det fra nå av). Vi er litt av et par. Skal forsåvidt vikariere for henne på neste møte, gruergledermeg, har aldri vært en leder-type. Hun ba meg også bli med å spørre SV et par spørsmål på vegne av NU. Foran et publikum. Med tanke på det kommende kommunevalget. Takket pent nei. Er litt redd for rampelyset.

Setningene er skuffende korte idag. Fordi jeg egentlig burde ha gjort lekser og burde ha tatt oppvasken. Slik er livet. Somalieren vokser. Det skremmer meg iblant, det at jeg vokser så fort. Husker godt da jeg begynte i åttende. Husker vagt min første skoledag. Også husker jeg dengang jentene var sååå stolte av å få antydninger til pupper. Diskusjonene i garderoben i disse dager, går mer i retning av brasiliansk voks.

I går hadde jeg tenkt å bli med på det rasismeopplegget i festivalteltet på Blindern. Ble altså ikke noe av det. Kom meg hjem. En liten ettermiddagslur som skulle ha vart i 10 minutter, ble til 3 timer. Var oppe hele i går kveld og leste ferdig P.D James’ Det svarte tårn. Jeg tror ikke jeg liker krim. Men nå må jeg ta oppvasken før mamma kommer hjem og klager på de moderne jentenes latskap.

P.S: Jeg spurte mamma her om dagen om hun foretrakk en dum, men huslig jente fremfor en noe rotete, men nokså oppegående jente. Hun mente at slike spørsmål skaper uro i verden. Ting er ikke svart eller hvitt. Men jeg insisterte. Hun medga at hun foretrakk den noe rotete piken, ettersom hun kunne noe. Jeg kan altså med god samvittighet være så rotete som jeg vil.

4 thoughts on “C’est la rentrée

  1. Jeg hadde i en periode litt dårlig samvittighet for at jeg likke liker krim. Dette gikk fort over da jeg sluttet å jobbe i folkebiblioteket, og nå som jeg leser at litt rotete, men svært oppegående somaliere heller ikek liker krim, kan jeg slå meg helt til ro med det! (og for å veie opp for dine korte setninger, kliner jeg til med noen lange.)

    God helg!

  2. Liker du ikke krim? Nei vettu hva … ingen Dick Francis og ingen Desmond Bagely er ille nok, men ingen Aghata Christie og Sir Arthur Canon Doyle?

    Hva skal det bli av ungdommen nå til dags. Jeg bare spør. 😉

  3. Krim er kjedelig. Jeg liker å sitte igjen med noe jeg ikke hadde før jeg begynte med en bok. Krim på tv eller lerretet er genialt, fulgte ivrig med på Ms. Marple i sommer, på NRK 🙂

Legg igjen en kommentar

