Hva er verre enn rasisme?

Onkel spurte meg om jeg hadde møtt rasisme på skolen i form av at lærere gir meg dårlige karakterer pågrunn av min bakgrunn eller at de favoriserer andre elever fordi jeg er svart og muslim. Noe slikt har aldri hendt meg. Han fortalte at i Canada så er det en del ‘silent discrimination’ der folk i ikke er ‘synlige rasister’ men ennå diskrimerer deg på grunn av din bakgrunn. Selvsagt finnes det hverdagsrasisme i Norge, vi lever ikke i en utopi.

Men det finnes verre ting enn rasisme og disse har jeg opplevd. Noen ganger foretrekker jeg rasister fremfor mennesker som bevisst eller ubevisst prøver å bruke meg som et bevis på at de er åpne for fremmedkultur. For eksempel, på ungdomskolen var det en hendelse som var med på å gjøre meg til den kyniske somalieren jeg er idag.

Det var før 17. mai og alle måtte ta del i en konkurrase der oppgaven var å skrive et 17.mai dikt. Vinnerdiktet skulle fremføres foran hele skolen. Nåja, samtidig som jeg skravlet med venninnen min, skriblet jeg ned noe vås som jeg leverte inn. Dagen etter kalte en av lærerne meg inn og meddelte at jeg hadde funnet.

Til å begynne med virket det som en dårlig [og sen] aprilspøk. Diktet var seriøst ikke noe bra. Jeg hadde brukt patetiske nødrim (à la hei på deg, her er jeg). Jeg var sikker på at det fantes et bedre dikt. Men læreren var sta og midt i vår samtale kom selve grunnen til at jeg vant frem. Siden jeg, i en av strofene, hadde tatt med at ‘alle nordmenn, svarte og hvite, veiver med flagget’ ville det tatt seg ut om nettopp jeg leste opp diktet, for jeg gikk også med sånn (hun tegnet et sjal med hendene) rundt hodet. Det blir så fint!  utbrøt hun tilslutt og slå hendene sammen. Jeg takket nei. Jeg hadde ikke tenkt å bli dagens multikulturelle innslag.

 Jeg er ikke sikker på om hun sa alt det med vilje, men slike ting har også skjedd senere. Lærere og andre autoriteter som synes at jeg burde stå foran en forsamling og snakke/danse/synge/sjekke mic’en fordi jeg går med sjal rundt hodet og visstnok er ‘flerkulturell’.

Det å ikke bli sett på som en selvstendig og unik person, men heller en representant for alle innvandrergruppene i Norge er verre en rasisme. For det førstnevnte tar fra deg identiteten din.

På barneskolen hadde jeg en lærer som satte ord i munnen på meg. Hun prøvde alltid å få meg til å si at jeg hadde det vondt hjemme. Noe jeg selvsagt ikke hadde. Hun inviterte meg hjem engang, for å snakke litt sammen.

Ofte synes jeg at ‘voksne’ er mer opptatt over det faktum at jeg er av en annen bakgrunn enn det ungdom er. Det vil si, vennene mine. De innser at jeg er en Somalier. At jeg på mange måter er og gjør ting annerledes enn dem, men samtidig ser de mine andre sider. Jeg blir ikke bare Somalieren, jeg blir [jeg skulle sette inn navnet mitt her, men jeg vil helst beholde anonymiteten min]

16 thoughts on “Hva er verre enn rasisme?

  1. Flott innlegg, og jeg er glad du sier ifra. Fokuset på det multikulturelle kan av og til bli litt feil. Det viktigste er vel at vi alle er – og får lov til å være – oss selv!

  2. Godt innlegg! Det fremkaller en del tanker. Har jeg gjort noe lignende selv? Håper ikke det. Uansett er det noe som er fint du legger ut her… Jeg håper riktig mange leser det, så kanskje en del lærere (og andre) får en liten aha-opplevelse.

  3. Helge; absolutt!

    Lothiane; jeg skjønner at folk har gode intensjoner. Men for mye av det gode kan bli litt kvelende. Jeg er sikker på at du ikke har gjort noe slikt, du virker ikke som typen.

    Arne; takker!

    Eirin; å nei, ikke bøy deg i støvet, vi kan stå like høyt. Synes foresten at din nye blogg er fantastisk!

  4. Siden du er fundamentalistisk muslim som du kaller det; hvordan kan du da bli regnet som en selvstendig person?

    Du tenker jo ikke selv, du følger en litt vel gammel bok som overhodet ikke kan veilede deg i din moderne samtid.

  5. Islam former ikke mine meninger, den påvirker noen, så absolutt, men den former dem ikke. Det er nok jeg som står for dem, enten de er logiske eller absurde.

    Så er jeg muslim, for meg er islam og alt den innebærer et mål for å oppnå en grad av spiritualitet en ikke kan oppnå alene. Men hva med alt det verdslige? Jeg har en mening om norges integreringspolitkk, og islam har intet med det å gjøre. Jeg har en mening om legalisering av marihuana, og islam har intet med det å gjøre.

    Jeg kunne fortsette til det uendelige.

    Boken er kanskje gammel, men budskapet er ikke 😉

  6. man kan være muslim til sin død og ikke oppnå den grad av spiritualitet, og man kan oppnå denne spiritualiteten uten islam, men personlig mener jeg at jeg ikke ville nådd den uten islam.

  7. Jeg tror ikke at man kan nå det stadiet uten selvdisiplin, viljestyrke, tålmodighet og et purifisert hjerte. I det lange løp har jeg ikke dette, jeg har ikke dette nå, men målet med islam er å få dette. Så hvis mangelen på troen at jeg kan nå dette alene, og uten støtte fra islam, betyr dårlig tro på seg selv. Da antar jeg at jeg har dårlig tro på meg selv.

  8. Sadie, dette er bare fjollete. «Du tenker jo ikke selv» er for alle som folger denne bloggen et helt meningslost utsagn, all den tid Somalieren kontinuerlig skriver om det hun laerer og tenker over–ikke noen run-of-the-mill dame helt aapenbart. Laer deg aa diskutere paa en fornuftig maate med folk du er uenig med. Herregud.
    Somalieren, jeg er imponert over denne bloggen, jeg synes den er en av de virkelig gode i sin sjanger.

  9. Sadie, dette blir for enkelt. Hvis noen føler at de får spirituell veiledning eller hva man enn skal kalle det fra «en gammel bok», så kan du si at du ikke forstår det, men ikke at de ikke kan gjøre det. Hennes spiritualitet, religiøsitet eller noe annet er ikke avhengig av at du skal forstå det.

  10. Fredens religion?

    Med tristhet vi må konstatere at den usminkede ærligheten som denne fascistiske ideologi viser, er en sannhet media og de fleste politikere vil fortsette å undertrykke.

    Jeg ber dere alle bli bevist denne dritten. Om ikke annet så kan vi lære noe nytt om både denne «fredens religion» og vårt eget hykleri.

    Religion handler om hvordan vi behandler hverandre. Alt annet er kommentarer.

    Så hva med Islam? Er Islam en religion eller en ideologi? Finnes det moderate muslimer? Jeg overlater til leserne å se argumentasjonsrekken under, og gjøre opp sin egen mening.

    Idioten GALtung erkjenner at menneskerettighetene ikke er forenlige med andre strukturer og kulturer. I motsetning til sekularister og universalister som forsvarer én internasjonal etisk standard, oppfordrer Galtung til en omfattende revidering av menneskerettighetskonvensjonen for å gi plass til ”de kulturelt inspirerte rettighetene som gjør at folk vil kunne føle seg hjemme og ikke oppfatte menneskerettigheter som en vestlig tvangstrøye”.

    Et spørsmål som da tvinger seg frem er hvorvidt rettighetene vil forbli menneskerettigheter hvis fokuset flyttes bort fra individbaserte og til kollektive- og grupperettigheter, og hvis disse i tillegg har sin forankring i en religiøs lov. Utviklingen av de universelle menneskerettighetene i Vesten har gått hånd i hånd med en sekulariseringsprosess hvor religion ble skjøvet i bakgrunnen og fratatt all legitimitet som kilde til lovgivning.

    Som kjent finnes det kun én måte å løsne den gordiske knuten på.

    Jeg er DRITT LEI! Dersom du omfavner denne dritten, har du et medansvar. En dilettant som førnøyer seg i andres elendighet, et utilstrekkelig rasshøl, som ikke engang er bevist sin egen motbydelige rasisme.

    Finn en eneste mulla/iman som er uenig i følgende:

    – Menn nektes å gifte seg utenfor bokens folk, og kvinner nektes å gifte seg med ikke-muslimer. Man differensiserer altså både på religion og kjønn.

    – Homoseksuelle nektes et kjønnsliv da dette er straffbart i islam og en islamsk stat.

    – Kvinner og menn har ikke likhet for loven i islam. Det er forskjeller i arverett, skillsmisserett (menn har rett til unilateral skillsmisse uten å spesifisere dette i ekteskapskontrakten), vitnemål i en del saker… Homoseksuelle har heller ikke likhet for loven da deres kjønnsliv er kriminalisert.

    – Kvinners bevegelsesfrihet er begrenset da de må ha manlig reisefølge for lange reiser.

    – Ikke-troende har ikke fullt/likeverdig statsborgerskap i en islamsk stat.

    – Islam nekter deg frihet til å skifte religion. Lovskolene er vel uenige i
    dette eller? det finnes heller ingen likerett for andre religioner for å drive forkynnelse i en islamsk stat.

    – I en islamsk stat er det begrensninger hva slags offisielle stillinger en ikke-muslim kan inneha i statsapparatet.

    På høy tid alle tar et standpunkt. Hvor lenge tror dere dagens klima varer? Hvor lenge tør dere å satse på å vinne debatter ved hjelp av moralsk fordømmelse? Er det ikke bedre å allerede nå komme tidsåndskiftet i forkjøpet, og legge bort fordømmelsen til fordel for argumenter som bygger på saklighet, fakta, og respekt for motparten som moralsk selvstendige individer?

    Tegnene er helt klare. Tidene endrer seg, eliten har kommet i utakt med den nye tidsånden, og da sitter vi igjen uten noe som helst. Ingen tilhørere, ingen ideer, bare frustrasjonen over at ingen lenger skjelver når du bruker skjellsordene som en gang hadde så mye makt. Makt som nå andre velger å gripe. Front National, Greater Romania Party, Gyllent Daggry og Frihetspartiet.

    Den norske selvforelskelsen kjenner visst ingen grenser. Vanlige folk forstår at utviklingen er fullstendig uholdbart. At regulære nazister får slik opplsutning forteller om store rystelser i folkedypet, og det kommer mer. Europa er i krise. Det verste i en krisesituasjon ville være likegyldighet. Det er da ekstremismen får fotfeste. Hvis folk bryr seg har de som regel sunt vett og instinkt nok til å velge demokratiske alternativer. Folk må våkne å gjøre dette nå.

    Menneskehetens tre største landeplager i morderne tid: nazisme, kommunisme, og islam har mange påfallende likhetstrekk: De er hver for seg grunnlagt av tre separate menn, som hver for seg har skrevet sitt bokverk som danner selve utgangspunktet for ideologien og dens utvikling. I hovedverkene til Hitler, Marx og Mohammed kan vi lese argumenter for at vold kan bli nødvendig – særlig mot de som motsetter seg gjennomføringen og innføringen av ideologien og et «nytt og bedre samfunn». Mohammeds genistrek var å hevde at han selv ikke skrev Islam som ideologi – han hevder i stedet at hele ideen kommer fra guden Allah – og dermed er den en religion, høyt hevet over politisk ideologi. Fait accompli.

    Resultatet av «religionen» er imidlertid akkurat den samme som for Nazisme og Kommunisme: Maktmisbruk, totalitær tenking, forfølgelse av opposisjon, “legitim” voldsbruk mot dissidenter, samfunnskontroll, nedvurdering av individet, hemmelig politi, henrettelser….trenger jeg fortsette? Er det fortsatt noen som kan se mot Iran eller Saudi arabia og hevde at Islam ikke er en ideologi med sin sharia, politiker-prestekap og totalitære visjoner? Ja dessverre. Utrolig nok er det veldig mange muslimer som hevder det. Uten at det forandrer på observerbare fakta – man kan som kjent ikke diskutere med religiøs tro.

    Alle vet jo at nazismen var en ekstremt voldelig totalitær politisk ideologi. Det er udiskutabelt. Er man nazist eller nynazist er man derfor pr. def. en ekstremist og slett ikke moderat. Svaret på spørsmålet må derfor bli: “Nei, det er ikke mulig å være moderat nazist. Det er et tullespørsmål”.

    Islam er i krig med Vesten. Ikke alle muslimer, men åpenbart et flertall. Ikke alle tyskere var nazister, og ikke alle var medlemmer av nazipartiet, ivrige etter krig eller Holocaust. Men ideologien var forkastelig. De «moderate» muslimer i dag er omtrent like effektivte i å stanse bølgen av villskap som de anti-nazistiske «gode tyskere» var.

    Som Erdoğan har sagt, det er ikke noe moderat islam. Det er ingen ekstrem islam. Islam er islam. Stillheten fra de «moderate» er påfallende.

    Moderate muslimer, avfeier konsekvent ethvert problem med vold, voldsregimer og terrorhandlinger i Allahs navn med at disse ikke er uført av «ekte muslimer”. Og så var det løst. Vips! Man omdefinerer bare gjerningsmannens uttalte motiver, og med et trylleslag er Islam utenfor mistanke.

    Resultatet av Islam er imidlertid akkurat den samme som for Nazisme og Kommunisme: Maktmisbruk, totalitær tenking, forfølgelse av opposisjon, “legitim” voldsbruk mot dissidenter, samfunnskontroll, nedvurdering av individet, hemmelig politi, henrettelser….trenger jeg fortsette? Er det fortsatt noen som kan se mot Iran og hevde at Islam ikke er en ideologi med sin sharia, politiker-prestekap og totalitære visjoner? Ja dessverre. Utrolig nok er det veldig mange muslimer som hevder det. Uten at det forandrer på observerbare fakta – man kan som kjent ikke diskutere med religiøs tro.

    Så finnes det virkelig moderate nazister? Nei merkelig nok ikke. Det finnes ingen nynazister som hevder at “Nazityskland var ikke ekte nazisme, og neste gang vi prøver det kommer det til å gå strålende” slik Marxist-leninister og kommunister frekt har bagatellisert Sovjet, Kina og Kambodsja. Er disse nye kommunistene moderate? Ikke egentlig, for de ønsker faktisk at man skal gjøre samme dumme, farlige og voldelige samfunnseksperiment en gang til. Dagens «engasjerte» ungdom har sikkert de beste intensjoner, og er nok overbevist om at de jobber for fred, forbrødring og et bedre samfunn, men i virkeligheten er de med på å legitimere og hvitvaske en voldsideologi så vi aldri kan bli kvitt den, og dømmer oss til å gjenta eksperimentet ad infinitum – med påfølgende vold, diktatur, krig og undertrykkelse.

    Er det noe moderat ved det – uansett hva intensjonen er?

  11. Dette innlegget hadde jeg ikke lest før.
    Det har vært et forskningsprosjekt i Norge der det ble sendt ut helt like stiler til diverse sensorer. De som var skrevet av «Ahmed» fikk høyere karakter enn de som var skrevet av «Nina». Er det en slags: «jeg må hvertfall vise at jeg ikke er rasist og ikke gi dårlig karakter»? eller er det «tenk at en innvandrergutt faktisk klarer å skrive nokså bra!» ?
    Problemet med dette for «Ahmed» er at når han skal søke jobb vet arbeidsgiverne at en slik mekanisme kan skje og de stoler ikke på hans gode karakterer og referanser. Dessuten vil etnisk norske som ser at det skjer bli dritsure på «Ahmed» – selv om han selvsagt ikke kan noe for det.
    Og for de innvandrere som tror at det er nok med gode karakterer for å få en jobb: Nei, arbeidsiveren må vite at du kommer til å bli en del av miljøet på arbeidsplassen og ikke sette deg for deg selv i lunchen og si nei til alle fredagspilser. Han må vite at du forstår alle de mer usynlige kodene, som hva du kan si fra om til sjefen, når du kan si fra og hva du ikke må mase om. Han har kanskje ikke dette særlig klart for seg, så for å ansette en som «passer inn» er det stor sannsynlighet for at han ansetter en som har blitt anbefalt av en av de ansatte /en han kjenner. Med andre ord: Bli kjent med mange som jobber i nærheten av den profesjonen du ønsker å jobbe innen og en av dem vil kanskje anbefale deg.
    F eks ved å delta i frivillige organisasjoner av rett type, gå på kulturarrangementer osv
    (teit men føler meg ofte litt personlig såret over at innvandrere er så utrolig uinteressert i norsk kunst og kultur – liker de noe norsk skal det helst være en innvandrergruppe som karpe Diem)

Legg igjen en kommentar

