Sufisme

I Islam defineres Sufisme som vitenskapen om ‘ihsan’ (å oppnå perfeksjon i sin tilbedelse til Allah). Målet med sufisme er å rense hjerte og fokusere på kjærligheten til Allah. Flere ganger har sufisme feilaktig blitt refert til som ‘islamsk mystikk’, men ved å studere ‘ekte’ sufisme, innser man at det er lite mystisk ved denne vitenskapen.

Sufismen, i likhet med alle andre ideologier, har mange tolkninger. Ideen om at Sufisme er mystisk stammer antakeligvis fra noen av disse retningene innen sufismen, spesielt innen Mevlevi Ordnen (etablert av Jalaludin Ar-Rumis tilhengere i 1273) kjent for sine dansende dervisher. Jeg nevnte såvidt ‘ekte sufisme’ eller ‘autentisk sufisme’ er sufisme basert på Shari’aen.

Jeg anbefaler absolutt Nuh Kellers artikler og bøker om temaet.

Jeg elsker Rumi, Jalaludin ar-Rumi. En sufimester, en poet og en filosof. Siden 2007 er Rumi-året, har jeg bestemt meg for å legge ut poesi av Rumi.

Be with those who help your being.
Don’t sit with indifferent people, whose breath
comes cold out of their mouths.
Not these visible forms, your work is deeper.

A chunk of dirt thrown in the air breaks to pieces.
If you don’t try to fly,
and so break yourself apart,
you will be broken open by death,
when it’s too late for all you could become.

Leaves get yellow. The tree puts out fresh roots
and makes them green.
Why are you so content with a love that turns you yellow?

8 thoughts on “Sufisme

  1. Det rekrutteres stadig nye folk til jihadistiske miljøer. Og det er mulig at den britiske sikkerhetstjenesten vil si at jihadisme er i vekst. Britisk sikkerhetstjeneste har i hvert fall økt sin bemanning betraktelig. En engelsk etterretningsanalytiker jeg nylig snakket med, sa det er blitt kuult å være jihadist i en del muslimske miljøer i Storbritannia. Og han mener at oppslutningen om jihadismen neppe vil gi seg før det er blitt ukuult

  2. Al-Azhar universitetet:

    En voldens tankegang

    Da jeg tok fatt på studiene ved Al-Azhar universitetet i 1980, begynte jeg med et seminar som hadde tittelen, ”Fortolkninger av koranen”. To ganger i måneden møtte vi opp for å høre en blind sjeik med en lidenskap for islam som gjorde ham populær blant studentene. Men han gjorde ingenting for å skjule sine meget radikale og voldelige synspunkter. Hver gang han kom over en referanse i koranen til jøder eller kristne, benevnte han med stor glede kristne som ”vantro” og jøder som ”barn av griser”.

    Han gjorde det helt klart at han ønsket å gjenopprette islams fordums storhetstid og rike ved hjelp av hellig krig – jihad.

    En dag fikk vi studentene anledning til å stille spørsmål. Jeg reiste meg og spurte om noe jeg hadde lurt på i lang tid: ”Hvorfor underviser du oss hele tiden om hellig krig? Hva med de andre skriftstedene i koranen som taler om fred, kjærlighet og tilgivelse?”

    Han ble øyeblikkelig ilrød i ansiktet. Jeg kunne se han var rasende, men også at han valgte å kontrollere sinnet. I stedet for å skrike til meg, grep han muligheten til å styrke sin posisjon foran de fem hundre studentene som lyttet til ham.

    ”Min bror. Det er en hel sure som har overskriften ”Krigens bytte”. Det finnes ikke noe kapittel som heter ”Fred”. Hellig krig og dreping er islams hode. Hvis du fjerner dette, kutter du samtidig hodet av islam.”

    I dag er denne mannen fengslet i USA. Han heter Omar Abdel Rahman og ble dømt for å stå bak det første bombeangrepet mot World Trade Center som skjedde i 1993.
    Før han kom til amerika var han åndelig leder for den egyptiske radikale gruppen al-Jihad som myrdet Egypts president Anwar Sadat.

    KARIKATURKRIGEN:

    NÆR OMGANG MED DEN BLINDE SHEIKEN:Abu Laban lot Omar Abdel-Rahman fra Al-Azhar universitetet tale i moskeen sin da han kom til Danmark på 90-tallet. I dag sitter han i fengsel.

    http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/02/10/457433.html

  3. Jihadisme saken, totalt irrelevant. Er man så desperat at man må «kuppe» enhver sak om islam med sine meningsløse innlegg?

    Vedr. hovedinnlegget, fikk du (somalieren) med deg sufi konserten og forelesningen(e) om sufisme forrige helg?

  4. Prøver å få en slags «definisjon» på Sufisme…
    -Mystisk retning innen islam
    -personlig forhold mellom barmhjertige Allah og den troende
    -meditasjon, sang, musikk, resitering
    -perfeksjon av sitt eget forhold til Allah
    – Hjelp fra en mester til å utvikle dette forholdet

    Har du noen «enkle» formuleringer rundt sufismen?

  5. “…a knowledge through which one knows the states of the human soul, praiseworthy or blameworthy, how to purify it from the blameworthy and ennoble it by acquiring the praiseworthy, and to journey and to proceed to Allah Most High, fleeing onto Him.
    “Its fruits are the heart’s development, knowledge of God through direct experience and ecstasy, salvation in the next world, triumph through gaining Allah’s pleasure, the attainment of eternal happiness, and illuminating and purifying the heart so that noble matters disclose themselves, extraordinary states are revealed, and one perceives what the insight of others is blind to.” (Shaykh Nuh Keller, Reliance of the Traveller 1994, p. 861)

    Enkle versjonen; sufisme er islamsk spiritualitet. Styrke sitt forhold til Gud. Dedikere seg til selve troen. Streve for å oppnå perfeksjon i sin utøvelse av troen.

    Sufisme er ikke knyttet til å gå i lære hos en mester, men det er greit å ha en mester, han vil veilede sine lærlinger.

  6. Den hellige krig og politisk asyl.

    Jihadisme saken er relevant. Er man så desperat at man må “kuppe” enhver sak om islam med sit eget forstokkede syn?

    Vedr. hovedinnlegget, fikk du (somalieren) med deg sufi konserten og forelesningen(e) om sufisme forrige helg?

    The British have always been proud of their tradition of hospitality and asylum, which has benefited Huguenots escaping persecution, European Jewry, and many political dissidents from Marx to Mazzini. But the appellation «Londonistan,» which apparently originated with a sarcastic remark by a French intelligence officer, has come to describe a city which became home to people wanted for terrorist crimes as far afield as Cairo and Karachi. The capital of the United Kingdom is, in the words of Steven Simon, a former White House counterterrorism official, «the Star Wars bar scene,» catering promiscuously to all manner of Islamist recruiters and fund-raisers for, and actual practitioners of, holy war.

    http://www.vanityfair.com/politics/features/2007/06/hitchens200706

    Hvorfor er islamistiske misjonærer så feige at de må flyte fra statene som ikke vil innføre teokrati ?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s