The history of the blacks

I dag fikk vi vite at vi skal jobbe med et mindre prosjekt i engelsken, et prosjekt om minneverdige afrikanere eller afro-amerikanere. Læreren foreslå at vi kunne liste opp de vi kom på, også skulle hun skrive dem på tavlen.

Overraskende nok, sjokkerende nok..jeg vet ikke om jeg burde le eller gråte, var de navnene som kom opp; Oprah, Eddie Murphy, Naomi Campbell og Tupac. Selvsagt de opplagte; Mandela, Parks og King.

Jeg tenkte på Malcolm X, Wole Soyinka, Chinua Abebe, Wanghari Maathai, Zora Hurston, Ralph Ellison, Jesse Jackson eller kanskje Langston Hughes til og med. Eller Kerry James Marshall og Spike Lee.

Hvem skal jeg skylde på, hvem kan jeg skylde på?

Det er ikke deres feil at de ikke vet noe den svarte arven. Men når de begynte å argumentere mot meg, forklare at Tyra Banks virkelig har forandret samfunnet……herregud….

8 thoughts on “The history of the blacks

  1. Jeg tenkte på Rosa Parks, hun burde jeg virkelig få være med på listen.

  2. At de er overbevist om at naomi campbell og tupac har spilt en viktig rolle i de svartes historie, er ikke deres feil, det har noe med hva den norske lærerplanen prioriterer.

    Nå sier jeg ikke at folk må vite hvem Spike Lee eller Malcolm X er, men om man skal liste opp innflytelsesrike afro-amerikanere eller afrikanere, bør ikke det første navnet som kommer opp være Eddie Murphy.

    Jeg skal ikke generalisere, vi hadde med Martin Luther King, Rosa Parks og Mandela, men etter at de navnene var skrevet opp, ble det ganske stille.

  3. «At de er overbevist om at naomi campbell og tupac har spilt en viktig rolle i de svartes historie, er ikke deres feil, det har noe med hva den norske lærerplanen prioriterer.»

    Det der tviler jeg på at de har fra skolen du; Naomi Campbell og Tupac er vestlig populærkultur. En britisk fotomodell og en amerikansk rapper som har blitt ikoner for vår tid.

    «Nå sier jeg ikke at folk må vite hvem Spike Lee eller Malcolm X er, men om man skal liste opp innflytelsesrike afro-amerikanere eller afrikanere, bør ikke det første navnet som kommer opp være Eddie Murphy.»

    Hvi det er Eddie Murphy som har fått mennesker utenfor USA til å oppfatte at det å være morsom det har ingen hudfarge, så har han da gjort noe for folket.

  4. Du misforsto, jeg mente ikke at vi lærte om pop-kulturelle ikoner på skolen. Jeg mener at vi ikke lærer noe særlig om Afrika heller lærer vi om innflytelsesrike «svarte».

    Da kan man ikke hevde at Eddie Murphy har vært med på å forme afrikanerenes eller afro-amerikanerenes historie.

    Det vil være som å si at Madonna har vært med på å påvirke det jødiske folkets historie. Nåja, hun har da popularisert Kabbala retningen…

  5. Hver og en gang bli tatt for uvitenhet. Idag satt jeg og hørte et foredrag om afrikansk kultur og en av de første tingene jeg fikk vite var at det finnes fag på universitetet i afrikansk psykologi. Det visste jeg ikke. Jeg anser meg selv om et passe bevisst og passe opplyst menneske, men blir daglig tatt i å være uvitende og nokså lite opplyst om en masse.

    Kanskje det å begynne å ramse opp mennesker man tross alt har sett og har et visst fohold til, er begynnelsen på å kunne finne veien til alle de andre som har hatt noe å si for den svarte kulturen? I så fall har du kan hende en flink og lur lærer?

Legg igjen en kommentar

