Korantolkning for alle

En kronikk av Sunnev Gran:

«Og mens man ellers stiller krav til innvandrere om formell kompetanse i forhold til deltakelse i det sekulære samfunnet, har man ingen tilsvarende fordringer til de nye koranfortolkerne. Ingen spør om de kan arabisk eller har studert islamske vitenskaper ved læresteder som er godkjent i den islamske verden.

Hadde man stilt slike krav, ville man jo ekskludert seg selv fra å komme med bidrag. I det norske, offentlige fortolkningsrom skal det være fritt fram for glade amatører, troende som ikke-troende. Akkurat som man kan finne imamer med stor kompetanse på sharia og lite kunnskaper om det norske samfunnet, så kryr det av ikke-muslimske samfunns-

vitere, politikere og alminnelige synsere som mer enn gjerne kaster ut et koranvers til nærmere disseksjon.»

10 thoughts on “Korantolkning for alle

  1. Dette er et viktig punkt. Når tekster som er ment å skulle skape holdninger og veilede menneskers livsførsel er så uklart formulert at man trenger tolkere for å forstå (eller bli misledet), da er det en særdeles dårlig formulert tekst. Da fratas du som leser av Koranen eller Bibelen, eller Norges lover for den saks skyld, muligheten til å lese og gjøre deg opp en selvstendig mening du kan foreta dine valg ut fra.

    Det er noe udemokratisk og krenkende ved det å strengt måtte forholde seg til andres tolkning av en tekst når man faktisk kan lese og tenke selv. Når jurister bruker timer på å diskutere intensjonene bak og meningen med ens skreven lov, er lovteksten i mine øyne rent makkverk.

  2. Og akkurat som det kryr av ikke-muslimske samfunns-vitere, politikere og alminnelige synsere som mer enn gjerne kaster ut et koranvers til nærmere disseksjon, kryr det av alminnelige synsere som mer enn gjerne diskuterer Bibelen og kristendommen.

    Jeg er ikke kristen, har ikke studert teologi, kan verken hebraisk, gresk eller arameisk, men jeg tror aldri jeg har opplevd at kristne mener at mangel på slike kunnskaper gjør at jeg ikke er kompetent til å uttale meg om enkeltstående bibelvers eller diskutere det som står i Bibelen.

    Hvorfor skulle det være annerledes med Koranen?

  3. Phalloides;

    Arabisk, i likhet med alle andre språk, er et komplekst språk. Ord kan ha dobbeltbetydninger, og Guds ord kommer ikke med fotnoter som forklarer disse. Derfor kommer profeten og hans ord til hjelp for en dypere forståelse. Hadithene utdyper disse meningene, men samtidig kan hadithene motstride hverandre. Vi skal ikke se bort ifra at hadithene til syvende og sist er muntlige overleveringer. Veldig sokrates tenker jeg, men det fine med sokrates var at platon skrev ned alt han sa. Dette gjorde ikke muslimene før et par ti år etter profetens død.

    Slik oppstår retninger, noen vil følge en hadith andre vil følge en annen. Ender med at småting praktiseres forskjellig. Noen ganger, større ting. Mye i islam er absolutt, men det er endel som er relativt også. Det er disse aspektene som må diskuteres, stedene hadithene strider i mot hverandre for eksempel.

    Ingen nekter deg å lage din egen mening om islam, men samtidig ser jeg på islam som en veldig kollektiv religion. Og dessuten en veldig pragmatisk religion. Basiskunnskap i koranskolen 🙂 Ca’mal!(Handling!) pleide gamle læreren min messe. Handling, handling. Vil du praktisere islam i felleskap med andre er det viktig å komme til enighet over hvordan man praktiserer denne.

  4. Fjordfitte;

    Jeg skal ikke prøve å uttale meg om Bibelen, for jeg har ikke noe særlig kjennskap til denne utover det (lille) vi lærte på skolen. Men slik jeg ser det,er det en forskjell på diskutere religion «på gata» enn det er i media eller på høyt nivå (-skal debattere et tema på tv/radio eller har dialog med andre trossamfunn).

    Skal man snakke om miljøvennlig biler vil man helst invitere en person som enten har arbeidet med dette feltet eller har god kunnskap om det, man inviterer ikke Kvarme (tilfeldig valg av navn) for å kommentere saken på Standpunkt. Jeg tror ikke at Sunnev mener at du skal holde kjeft fordi du ikke har bodd ti år i Egypt og kan flytende arabisk, jeg tror hun heller mener at mennesker som ikke har grunnleggende kunnskap om islam, men som fremstår som om de har det, vil mislede ‘massene’ hvis de plutselig skal snakke om islam.

  5. Hei Sexy Sadie!

    Før man kan begynne å lese, må man knekke bokstavkoden. Jeg har aldri hørt om noen som lærer noe som helst uten noen form for veiledning! Utenfor religionenes verden finnes det en del litteratur som tillegges universelle kvaliteter (Shakespeare, Ibsen, lag din egen kanon), og det kan være diverse grunner til at man har større glede av å lese slike skrifter med forskjellige former for veiledning. Hvis du skriver en eksamensbesvarelse, kan du oppleve at din tolking blir underkjent av en eller annen autoritær veileder – men er ikke sånne veiledere jeg snakker om. Det er din egen kompetanse som beriker din lesning. Men med eller uten formell kompetanse er du i din fulle rett til å lese og forstå Koranen akkurat som du vil. Kanskje akkurat din måte å lese på er den riktige!

  6. Sunnev.

    Jeg har lest Quranen, men uansett så hadde ikke nærmere quranstudier vært aktuelt med mindre jeg finner en norsk kvinnelig imam. Det er en fornærmelse at menn prøver seg på å veilede kvinner i deres liv.

Legg igjen en kommentar

