Lille meg, uten et politisk standpunkt

De fleste jeg kjenner, som faktisk har noe interesse for verden rundt seg, har et politisk standpunkt. De har en mening om EU, støtter et bestemt parti og har i det hele tatt  en politisk ideologi. Jeg greier ikke å bestemme meg når det gjelder EU, jeg synes at alle partiene i Norge er så fordømt like og jeg greier ikke å peile meg inn på en ideologi som appellerer.

Jeg mener at alle skal ha like muligheter til å oppnå suksess og jeg er imot et klasseskille. Samtidig er det urettferdig for en person som har slitt og arbeidet hardt for sin lykke, å ikke kunne nyte av det. Derfor mener jeg at «å jevne ut ulikhetene» rett og slett er diskriminerende. Det setter meg i det liberalistisk-konservative hjørne, men jeg greier ikke å identifiserere meg med de ideologiene. Selvsagt er jeg for individets frihet, men denne friheten skal ikke skje på bekostning av andre mennesker. Liberalismen, synes jeg, minner meg om et samfunn der alle skal gjøre hva de vil. Staten skal lage regler, men ikke styre samfunnet. Et kvasi-anarkistisk samfunn. Jeg er for at staten skal være aktivt og sterkt, men jeg er også for privatisering.

Vel, jeg er kanskje en såkalt sosialdemokrat, men det virker som om alle partier i Norge; fra venstre til høyre fløy er det også. Eller har jeg tatt grundig feil?

6 thoughts on “Lille meg, uten et politisk standpunkt

  1. Det er da vel sånn her som de fleste andre steder. Alle mener det samme men bruker litt forskjellige ord. Og så, når valget nærmer seg, så pøser de på med utsagn som velgerne vil kjøpe, men som de aldri har planer omå sette ut i live.
    Og det er nå min mening, jeg som har drevet med politikk 😉

  2. Nei, du har helt rett, og vi er veldig mange som deg. Jeg oppfatter det faktisk som normalen. For meg er det viktig å stemme (jeg har stemt på flere partier gjennom åra), men helt umulig å være medlem av et politisk parti. Jeg trur ikke at vi kommer så langt med skråsikkerhet, men atskillelig lenger med diskusjoner om hva som kan være gode løsninger for menneskene i et samfunn. Vanskelig å peile seg inn på en bestemt ideologi når alle egenlig er soialdemokratiske 🙂

  3. Ja, islam er ikke en politisk ideologi, men en «religion» som omfatter alle delene av livet på jorden, ikke kun forhold mellom enkeltmenneske og Gud, men praktiske og mellommenneskelige aspekter i tillegg. Jeg mente bare at de synspunktene du beskriver i innlegget ditt: Like muligheter, ikke klasseskille, støtte til privat initiativ, men en tilstedeværende stat etc. – alt det er islam. Skjønner du hva jeg mener? 🙂 Ikke helt til venstre, eller helt til høyre, men noe i midten, med det beste fra begge sider 😉
    Jeg faller forresten mellom nøyaktig de samme politiske stolene som du, og har aldri klart å finne ett politisk parti jeg er helt enig med.

  4. …og det ER faktisk et politisk standpunkt 😉

    erhm..det er litt sent på natten her nå, så det ble litt hulter til bulter.

    Kjekt å besøke bloggen din 🙂

Legg igjen en kommentar

