Produktiv skulking

«Det kaller jeg ikke skulk, skulk er når du driter i fransken og drar hjem for å se på TV,» utbrøt H, da jeg fortalte hva jeg hadde drevet med de to timene jeg burde hatt gym. Vel, i mine øyner var det skulk, og hvorfor høre på H? Jeg er moralskt overlegent henne, greit greit, jeg er hakket bedre. Hun vet det selv.

Vel, så jeg skulka gymmen for å skrive notater til samfunnsfagsprøven vi har om to uker. Produktiv skulking, med andre ord. Skal jeg prøve meg på unnskyldninger til hvorfor jeg ikke møtte opp til gymmen; kan jeg godt fortelle at jeg hadde relativt vondt i ryggen, jeg hadde forsovet meg og jeg hadde glemt gymtøyet. Sannheten er dog at, selv om de nevnte punktene er reelle, jeg gadd ikke å ha styrke og kondisjonstrening 8:10 en mandagsmorgen. Om det setter meg ned i karakter, then so be it, jeg kan seriøst ikke få noe mindre enn 3 (som jeg allerede har, den dårligste karakteren har fått).

Produktiv skulking er gøy. Moro-skulking gir meg dårlig samvittighet.

Folk tror at jeg er en engel. Nei, jeg er ikke det. Jeg er en ondsinnet, slem og kald somalier. Jeg var en søt og snill jente, men så møtte jeg vennegjengen og de…eller de fleste…har fordervet meg. Herregud, jeg har blitt skinnhellig.

I dag var jeg slem mot en sosiopat. Uff, der ser dere, jeg kaller han en sosiopat selv om jeg vet at han mest sannsynlig ikke var en sosiopat. Men tro meg, mannen så ut, og oppførte seg, som en sosiopat. Han forfulgte meg og D engang; utrolig skummelt. Vi var nesten de eneste som var igjen på skolen en torsdag (jobbet med et prosjekt) også kommer han og slår av en prat. Greit nok, men når vi sier ha det og prøver å gå, følger han etter. Først trodde vi at han hadde et ærend og måtte gå samme vei, men det ble tilslutt ganske tydelig at han kom etter oss. Begge hadde hjerte opp i halsen.

Ah, MP3en er ødelagt. Helt forferdelig. No more music on the way. Vel, jeg har endelig fått lånt «De beste blant oss» av Helene Uri. Jeg og H skal lese den som vårt norskprosjekt, virker som en morsom og original bok. Jeg har hørt at Boris Jeltsin er død; mannen bak Sovjetunionens oppløsning, nei uffda, det var Gorbatsjov. Jeg likte ikke Jeltsin. Jeg liker ikke Putin. Jeg lurer på om Russland noengang får en president jeg liker?

Nå skal jeg se på «Alle mot en», min nye lidenskap, jeg lurer på hvordan man blir en av de hundre som konkurrerer. Gruble. Gruble.

3 thoughts on “Produktiv skulking

  1. Åh, nå fikk jeg noen vanvittige flashbacks til videregående for hundre år siden, gitt. Det der hørtes nå ut som svært fornuftig skulking, spør du meg.🙂 Bravo! Eller kanskje man ikke skal oppmuntre til denslags.😉🙂

  2. Det er ikke skulking det du snakker om, det er bare en fornuftig utnyttelse av døgnets altfor få timer spør du meg. For når får du bruk for det du lærer i gym senere liksom??

  3. Jeg er helt enig Lene, greit nok at elever skal være fysisk aktive og at man dedikerer timer til det, men hvorfor man skal ha karakter i det og hvorfor det skal være like viktig som alle andre fag, skjønner jeg ikke.

    Eirin; tja, i og med at det var ugyldig fravær, må det nok defineres som skulk, men fornuftig var det😉

Legg igjen en kommentar

