Hvorfor jeg misliker Kadra: Omskjæring

Rikets Tilstand – 4.10.2001

«For åpen mikrofon forteller imamene reporter Tonje Steinsland at de er mot omskjæring. Men når 20 år gamle Kadra, som er av somalisk opprinnelse, oppsøker imamene og Kebba Secka med skjult kamera, forteller de noe annet.Kadra spør om råd ettersom familien vil ta henne til Somalia for omskjæring, og sier hun er i tvil om hva som er riktig å gjøre. Både Kebba Secka, imamene Fakebba Jagana, Ebrahim Saidy og Sheikh Muumin oppfordrer henne til å følge foreldrenes vilje og la seg omskjære.» 

Dokumentaren vant flere priser og åpnet en ny debatt i Norge. Jeg setter et spørsmålstegn ved metodene som blir brukt; helliger målet midlene og representerer fire menn, islams syn på denne ukulturen?

Det er ikke en hemmelighet at Kadra er lite populær blant somaliere i Norge, hun settes i samme bås som Ayaan Hirsi. Problemet er ikke at hun snakket om eller er i mot omskjæring, problemet var hvordan hun gjorde det og hvilket bilde hun ga av det somaliske miljøet i Norge. For mange fremsto hun som en PR-kåt jente med et ønske om et par minutter i rampelyset. Dokumentaren hun lagde, i samarbeid med Hege Storhaug (sjokk!), manglet et solid vitenskaplig grunnlag. Den var ensidig, ekstremt usaklig og handlet i det hele tatt om å avsløre at fire såkalte imaamer løy i et intervju.

Jeg virker kanskje litt krass mot henne nå, men det irriterer meg til de grader når hun fremstilles som de somaliske kvinners frelser: Den eneste sanne røst i disse primitive, fundamentalistiske og kvinneundertrykkende miljøene. Det som virkelig får blodet mitt til å koke er når mennesker som henne, gir et vrangbilde av hva somaliere mener og hva de står for. Jeg sier det engang for alle: Kadra representerer ikke somaliske kvinner, hun er ikke den eneste feministen i Somalia og hun gjør kun vondt verre.

Mamma er relativt aktiv i det somaliske miljøet i Norge, og på et tidlig tidspunktet i livet mitt, ble også jeg involvert. Jeg har vært så heldig og møtt somaliske miljøvernere, politikere, bistandsarbeidere og ikke minst, feminister. En feminist er ikke nødvendigvis en som støtter alt som kommer ut av munnen til godeste Storhaug og må heller ikke være en som siterer Simone DeBeauvoir til enhver tid. Nei, det finnes somaliske feminister. Kvinner som arbeider intenst for å forandre mange av holdningene til somaliere generellt, kvinner som arbeider for å få somaliske damer i arbeid og i utdanning. Det er ikke bare omskjæring som opptar somaliske feminister, i motsetning til hva mange andre tror, det finnes større oppgaver, jeg tør si; viktigere oppgaver enn omskjæring. Om jeg får tid, skal jeg nok snakke om disse oppgavene, men i dag får jeg nøye meg med å si litt om hvorfor jeg misliker Kadra og om omskjæring i somaliske miljøer.

Omskjæring er ikke like utbredt som mediene vil ha deg til å tro. Omskjæring er ikke like akseptert som mediene vil ha deg til å tro. Før borgerkrigen i Somalia, på midten av 80-tallet, ble omskjæring av kvinner straffebart i Somalia. Allerede da hadde byfolket begynt å innse omskjæringens negative konsekvenser, uvitenheten ble byttet ut med et brennende forakt til denne ukulturen. På landsbygda derimot, hadde ikke denne trenden kommet frem og de holdt ennå på med dette. I 1991 brøt det ut krig i Somalias horn. Uvitenhet, barbari og anarki herjet i flere år, og omskjæring ble igjen populært. Flere somaliere bestemte seg for å stoppe dette, og det har de kommet godt på vei med. I dag har flere somaliere i Somalia kunnskap om FGM (female genital mutiliation) og antall foreldre som utsetter sine døtre  for dette, minker drastisk. For somalierene i diaspora gjelder det samme, mange organisjoner jobber iherdig for å stoppe omskjæring av kvinner og de har lykkes med mange av målene sine, men de har ennå en lang vei å gå.

Prosessen ble ødelagt av Kadra og hennes medsammensvorne. Mange somalieres mistet tillit til de organisasjonene som jobbet mot omskjæring , disse som ikke hadde noe tilknytning til Kadra, ble likestilt med henne. Denne unge, idealistiske jenta fikk det for seg at hun kunne ødelegge en 2000 år gammel tradisjon med en reportasje, tenke seg til å tro at å latterliggjøre eller kriminalisere grupper er veien å gå for å oppnå deres gunst?

Som sagt, Kadra gjorde vondt verre. Det tok lang til før organisasjonene gjenvant sin posisjon i samfunnet. Nå sier ikke jeg at omskjæring ikke burde blitt debattert, jeg sier ikke at det norske samfunn ikke burde få vite noe, men var skandale den rette veien å  gå?

Folk elsker skjulte kameraer, unge «rebellske» jenter og enda mer svartmaling av innvandrergrupper. Hadde mediene en genuin interesse til å ta opp denne saken, kunne de invitert mennesker som arbeider mot omskjæring daglig eller mennesker som har den nødvendige kompetansen. Igjen; skandale øker seertallene.

Jeg forstår heller ikke hvordan fire menn plutselig ble representative for det muslimske, afrikanske miljøet. Under intervjuene Kadra hadde med disse mennene, fokuserte hun ikke på hva islam mente, men heller hva vedkommende syntes om saken. Hadde Kadra tatt en hemmelig undersøkelse, er jeg sikker på, at langt over halvparten ville sagt at de var imot omskjæring.

Jeg husker det mamma sa da dette pågikk:

» Herregud, hva tar de oss for? Ingen mor vil la hennes datter gjennomgå noe slikt. Vi elsker våre døtre.»

Hva må til for å få bukt med kvinnelig omskjæring?

– Holdningskampanjer

– Informere om dets skader

-Skape et tillitsforhold til det somaliske miljøet, la deres stemmer høres.  Snakk med våre mødre og snakk med den nye generasjon somaliere; somaliere som har høyre bein i det somaliske miljøet og venstre ben, i det norske. Det lite vits i å snakke med mennesker som har liten eller ingen kontakt med sitt miljø, og heller bruker tid på å snakke om ting de ikke har peiling på.

Moskeen er heller ikke den store, stygge ulven. Islam forbyr kvinnelig omskjæring, det vil enhver kompetent og autorisert lærd si.

I morgen skal jeg prøve å skrive hva jeg synes om hennes siste uttalelser.

74 thoughts on “Hvorfor jeg misliker Kadra: Omskjæring

  1. Det er mye som kunne ha blitt gjort anderledes; 1.Kadra skulle ha blitt hørt av foreldrene hennes da hun selv trengte noen som kunne veilede henne,finne styrken i hennes drøm stedefor å undertrykke hennes ambisjoner. Hun er skole flink som mange av oss men ble det nevnt noen gang? 2.Kvinnene som startet arbeidet mot omskjæring skulle åpnet munnen sin før Kadra stedet å kritisere hennes oppgjør med delkulturen. 3.Selv om det var forbudt i både Norge og Somalia så skulle vi vel slippet å oppleve det fordi som du sa det er 2000år gammelt tradisjon men skal ikke det tas på alvor og hvor lenge har folk vist at det var forbudt?i over 20 år og alikevel så er det jenter som fortsatt opplever den tradisjonen og tror at det er påbudt hvis de noen gang skal være «rene». Jeg bodde i storbyen o Somalia og alikevel blitt omskjært av ganske liberal tante som fikk klar beskjed av bestemor at enten skulle hun gjør det straks eller så skulle hun ta saken i hennes hender!Jeg var så heldig å ble omskjært hos en lege, pga tante min opplevde i hennes tid at de gjorde det uten bedøvelse og resten er så vondt å skrive at jeg ike har lyst å ødelegge dagen din.Jeg har forståelse for dine frustasjoner, men walaalo ta å sette deg noen ganger andres ståsted selv om det motstrider dine tanker og meninger.Jeg kan forestille meg at du har stor porsjon av empati men ville du har vært i Kadras plass selv om du mister alt og alle du kjenner og er glad i for å få bedre hverdag?!Håper du forstår hva jeg vil frem til!Syns du tar opp utrolige flotte tema som engasjerer mange og ville hatt en ordentlig debatt så vi fikk dette på annet perspektiv.

  2. Omskjæring er selvsagt alvorlig, men mitt poeng er at det per idag ikke er det største problemet blant somaliere, det er heller ikke sosialt akseptert av den somaliske majoriteten.

    Du er en somalier, virker det som, mener du virkelig at situasjonen har blitt bedre av Kadras dokumentar?

    Jeg prøver virkelig å se ting fra andres perspektiv, men personlig føler jeg at hun ikke bare har angrepet en stygg subkultur, men hele den somaliske kulturen. Hvem er det som sier at somaliske kvinner ikke kjempet imot eller snakket åpenlyst om omskjæring før Kadra?

    De gjorde det, men som sagt, skandaler og usaklighet når alltid media fortere enn klare fakta.

    Om det var en sak jeg trodde på og hadde et mål, ville jeg arbeidet iherdig for å nå det. Jeg ville arbeidet med somaliere og snakket med dem, ikke om dem.

    Jeg innså ikke at du var en somalier, nææ, så morsomt!

  3. Det er trist hvis hele den Somalisk kulturen består av den delkulturen(en kultur kun en del av gruppe praktiserer;eks hippikulturen i den vestlige verden). Jeg forvarer ikke Kadras måte å gjøre et oppgjør men da ser jeg ikke saken i forhold til hvor gammel hun var på det tidspunktet,livssituasjonen hennes og tidspunktet dette kom opp.By the way så ble jeg først spurt om tv2 kunne bruke meg til denne saken, men så forstod dem at jeg ikke syns det var noe som kunne utfordre meg, samtidig som jeg selv ikke så faktisk at det var noe tema den tiden.Så viser det seg at de hadde funnet både et offer(Kadra)og en ganske sårbar gruppe.Vel jeg må jo si at det kunnet ha vært meg i en annen livssituasjon som trengte å frigjøre meg fra modernismen til postmodernismen.Somalere trenger ikke Kadra og omvendt, dog hun har gjort noe for noen av dem som var også i lignene situasjon men det var ikke du eller meg.Hvor de er må jo være neste spørsmålet!!!For de finns.Jeg er Somalisk, men vet du hva;det virker som jeg er kvote Somaler;for jeg er somaler virke det som når andre mener jeg har rett til å være det.Jeg er meg selv pleier jeg å si, men selvfølgelig kan jeg ikke benekte hvem jeg er etnisk (politisk er jeg norsk)pga hudfarge min og det er jeg igrunn fornøyd med.Grunnet jeg heter Fru.hansen er min kjære mann.Vet du noe walaalo jeg ønsker inderlig at jenter som deg kunne komme i debatter der du føler ingen representerer deg fordi du ikke passer inn i de vrang forestillingene om Hva en Somaler er og gjør samtidig den debatten som foregår akkurat nå om minoritetens ønske om å involvere seg i politiken.Det finns for mange voksne som prater på vegne av unge som tenker nytt og samtidig vill holde fast på trygheten fra hjemlandet.Definisjonsmakta burde være hos de det gjelder, syns du ikke da?!Ha en flott kveld.Mvh FM.

  4. Gad vite om du hadde snakket slik hvis 90 millioner smågutter hadde fått kappet av penishodet i kvinners seksuelle nytelses navn. Da hadde det nok blitt slutt på fandenskapen som kalles omskjærling relativt kjapt tenker jeg.

  5. Hei
    Jeg synes det er fint å høre at det er mange somaliske kvinner som arbeider for kvinners rettigheter. Du har nok rett i at dette kommer for lite frem i norsk presse. Men det jeg ikke forstår er dette: Moren din sa da oppstyret rundt Kadras dokumentar pågikk : «Herregud, hva tar de oss for? Ingen mor vil la hennes datter gjennomgå noe slikt. Vi elsker våre døtre.” Hvorfor skjer det da??

  6. Du skriver veldig bra, og jeg gleder meg over å høre ditt syn på saken. For min del kan jeg for lite om emnet til egentlig å kunne komme med noen nyttige kommentarer, men fremstillingen av Kadra i media synes jeg du har rett i. Angry Young Woman With Something On Her Mind-syndromet kanskje…:) Skriv mer!

  7. Dette handler ikke om det bare om somaliere og somalisk kultur, men om respekt for gjeldende kultur i de landene hvor somaliere har bosatt seg. Problemstillingen er MYE større enn at noen gamloe autoriteter føler seg tråkket på. Det handler om menneskerettigheter og retten til at en land kan opprettholde sin egen kultur og sitt eget lovverk, likegyldig av hvem man ellers tar i mot som gjester. I et slikt perspektiv blir de som angriper Kadra for lommerusk å regne.

  8. Sexy Sadie: Uten å mene noe ellers her – det syns jeg ikke jeg har kompetanse til; gidder du å i det minste holde deg til riktig postkasse når du skal legge igjen søppelkommentarer? Istedet for «submit comment» trykker du bare på det vesle krysset øverst til høyre i nettleseren din. Det er lov å lese teksten og kanskje kommentere vettugt, kanskje til og med ispedd litt relevans utover det totalt overfladiske «jeg så at noen skrev om omskjæring, da må jeg legge igjen litt magesyre».

    somalieren: Du får bare beklage om du syns dette også var en søppelkommentar, og jeg blir absolutt ikke støtt om du sletter den. Neste gang skal jeg holde meg til sak.

  9. Jeg overraskes over hvor ukritisk du er til at (enkelte) imamer som religiøse ledere ikke er ærlige. Jeg trodde imamer hadde høy status og nøt stor respekt. Kan en uærlig imam skape tillit hos unge mennesker som søker veiledning?

    Angående Kadras måte å stå fram på, både tidligere og nå nylig, kan det være ulike syn på hvem og hva dette tjener. Men da får man stå fram og diskutere nettopp det, hva som er hensiktsmessig, og ikke kritisere henne for å bruke sin ytringsfrihet. Hun som alle andre her i landet har en soleklar rett til å snakke åpent om saker hun føler er problematiske.

    Det er interessant å lese dine synspunkter så jeg kikker nok innom bloggen din av og til. Ha en fin dag 🙂

  10. SS: At det er din ærlige mening tviler jeg ikke på, men det hadde vel strengt tatt ikke særlig mye med den opprinnelige bloggposten å gjøre utover at du klarte å bruke noen like ord.

  11. En flink og oppegående jente, men dessverre er det ingen som vil høre det du prøver å fortelle. Folk flest har fordommer som baserer seg på at somaliere ikke er vanlige mennesker. Og da er det en selvfølge at man begynner å undersøke nærmere den ”eksotiske” gruppen. Britene har allerede for mer enn 150 år siden begynt å gjøre det. Dette i form av et skjult opplegg, ikke noe særlig forskjell fra TV 2 s opplegg. Resultatet av det ble dette som kan leses her 😦http://www.wollamshram.ca/1001/East/east.htm) Når det gjelder Kadra og Ayan, så anbefaler jeg at du ikke bryr deg om dem (ikke bruk tid, heller ikke bli frusterert over det de sier, for det er nettop målet). Når man ønsker å vite noe om religionen Kristendommen, er det slik at man ikke går til hvem som helst. Og i hvertfall ikke til to forvirrede unge personer som er blitt påvirket av andre mennesker som har en helt annen agende enn det som fremstilles her. Ayan og Kadra er to somaliske personer som misbrukes av mennesker som har slike skulte agendaer. Har du noen gang hørt Kjell Magne Bondevik bli spurt av media om bibelen bør fornyes? Nei, fordi han blir behandlet som en politiker og ikke som en prest. Da henvender media seg til folk som er mer kompetente enn selveste Bondevik. Kanskje til Kvarme og Stålsett. Hvorfor henvender man da seg til to unge somaliske personer som overhodet ikke har noe kunnskap om religionen Islam?

    Tilslutt alle dere som ber den unge somaliske jenta om å skrive mer, håper at dere ikke misbruker hennes imponerende kunnskap 🙂

  12. Runtaa awjaamac. Adheer kaamus shirqolayaasha. Kommentarka iskaxidh illaahi ha kusooduceeyo. Amin

  13. For de av dere som er opptatt av de såkalte «menneskerettighetene» ønsker jeg å si at de ikke er gjeldende for flertallet av verdens mennesker. Det er noe vagt som brukes når man ønsker å sverte muslimer og islam pluss alle de fattige menneskene i verden. Det er en skaleskjull for mennesker som har andre intensjoner. Det er et skriftlig verktøy som det refereres til når man selv ønsker det. Det er det minste Bush, FN og Co bryr seg om, så lenge det ikke er intresser tilknyttet til det. De er begrenset til hvite- rike og enkelte andre grupperinger som selv driter i det. De gjelder ikke for fattige barn i Afrika, Asia Latin Amerika og heller ikke i Murmansk som er Norges bakgård. Og det gjaldt heller ikke for de over 1000 menneskene som i løpet av noen dager ble slaktet av etiopiske tanks og granater i Mogadishu. Nå er det på tide å redde selve «menneskeretighets begrepet» for misbruket som det er utsatt for.

  14. Unnskyld meg gutter men hvor er dere når dette blir gjort på jenter fordi at det skal tilfredstille behove for jomfru hustru?!Er det riktig at Kadra som faktisk kan ha noe felles med disse jentene blir klandret for ha ødelagt Soamliske kulturen?Men sier ikke noen her at Somalere tar avstand fra dette?Husk det at poenget er ikke at det er kultur eller om det blir praktisert men hvem er det som burde sette t ema i dagsorden.Jeg føler mye av diskusjonen handler om den kjente loven som jeg trodde kun er norsk fenomen:Jentaloven!!!Herarkisk tendeser som sette lokk på prolemstillingen.Våkn opp folkens og lukt på det som er råtent før det blir deg!Føler at 60-tallets bevegelser som kjempet for kollektiviteten har sviktet en del her.Takk for diskurset.

  15. Iversen: Du har ikke peiling på hva du snakker om ser jeg. Som vanlig.

    awjamac: Nå har det seg slik at Bibelen har blitt omfortolket gang på gang på gang. Europas adelsmerke som kontinent og kultur er at våre forfedre kastet av seg sine tradisjoner som ikke gagnet alle mennesker, og ikke bare menn. Og resultatet ser du, Vesten er den ledende sivilisasjon.

    Nå er det forskjell på kristendom og islam i den grad at kristendommen er ortodox, det vil si at det handler om den rette tro på Jesu filosofens ord og hva du ellers gjør med livet er opp til deg selv. Menn og kvinner er allerede likestilt ved alle aspekter i kristendommen, Jesu ord om «la alle barna komme til meg» handler om det. Islam derimot er ortoprax, noe som fører til at det handler om rette praksis, og ikke tro. Noe som fører til at diskurs mellom muslimer ikke fører til nye intellektuelle vinninger for islam.

    Det er synd at islam som en gang var kjent som en varm og åpen religion har mistet sin dynamikk, men siden islam nå har blitt en europeisk religion også, så kan de muslimske troende nyte godt av Europas adelsmerke.

    Ikke svikt dere selv.

    Gå med Gud.

    Amen.

  16. Sadie:by all means i kritendommen er ikk menn og kvinner likestilt, selv om den har blitt tolket så mye at snart passerer den postmodernismen og allikevel så skjer det saker som tilsvarer 500-tallet:kvinnelig prester ikke er akseptert i kirken, og vesten har reten til å si noe om kvinneundertrykkelse.http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=169693
    Islam hadde i den minste akseptert noe rettigheter eks,skillsmisse,arv og retten til å skaffe seg utdannelse.Takk for praten.

  17. Heldigvis slapp min mor å bytte navn, da hun giftet seg med min far. En grunnleggende menneskerettighet burde være at alle kvinnene bør ha den samme retten til å beholde sin opprinnelige navn. Nå må de muslimske kvinnene kjempe for deres kristne søstere om å beholde deres opprinnelige navn, og ikke underkaste seg den mannlige parten. Å herregud, tenkt deg at det fremdeles skjer oooj… bla bla. At kvinner i det 21.århundre med kvinnefrigjøring og alt forsatt akseptere å hete FRU ditten og FRU datten. Jeg tror ikke at min mor kunne akseptere å hete det samme som min far til etternavn. (En liten påminnelse om at alt som gjøres til et problem, tilslutt ender opp som et problem) ha forsatt en fin dag og husk å ikke plage den unge jenta som sikkert leser til eksamen. 🙂 mer om somaliere og en mulig årsak til at de ikke bøyer av uansett press, mediaomtale, britenes bomber for over hundre årsiden, dette årets amerikanske flybombing, misbruk av Kadra eller Ayan eller om noen blogger negetivt om dem kan leses her (http://www.dagbladet.no/kultur/2000/07/31/213499.html)

  18. Awjaamac; la meg bare si deg et par ting; for det første så burde du bytte navnet ditt til Awfarax(Farax forklarer din oppfattelse av omverdnen)!det fordi du virke som ikke du helt ha peiling på hva du skriver walaalo.Idag kan jeg faktisk velge å være individ og stå på mine egen bein, derfor kan jeg både velg navnet til mannen min eller velge det bort.Jeg kan faktisk velge å gifte meg på tvers av kultur og religion uten å måtte føle noe press fra slektning samtidig leve med meg selv og da spør jeg kan du det?!Jeg håper det da siden du er så opptatt av menneskerettigheter.Må bare si at det du kritiserer andre for er det akkurat det du står for.Hvorfor kan ikke jeg hete det og føle meg frigjort da?Er det du som bestemmer når jeg er frigjort eller hvordan definisjonen brukes?Jeg er ikke fornærmet men er ikke særlig glad udefinerte utalelser.Definer deg walaalo ikke jatt med mengden!

  19. SS: Du skrev «Gad vite om du hadde snakket slik hvis 90 millioner smågutter hadde fått kappet av penishodet i kvinners seksuelle nytelses navn. Da hadde det nok blitt slutt på fandenskapen som kalles omskjærling relativt kjapt tenker jeg.», og jeg tolket det slik som at det var ment mot skribenten av den opprinnelige bloggposten. Tar jeg feil? Det får jeg vel nesten regne med, for det du sier der passer jo ganske dårlig sammen med det somalieren skriver helt på slutten av artikkelen (jeg går utifra at somalieren er enig med sin mor her, siden det siteres); «Jeg husker det mamma sa da dette pågikk: ”Herregud, hva tar de oss for? Ingen mor vil la hennes datter gjennomgå noe slikt. Vi elsker våre døtre.”».

  20. Hei Fru Hansen, det ser ut som om du har lest alt for fort. Eller er det jeg som har skrevet kommentaren uklart. Hele menningen var å forsøke å skrive det på en ironisk måte, uten å tenkte på ditt kallenavn. Noe som viser det er når jeg sier

    «Å herregud, tenkt deg at det fremdeles skjer oooj… bla bla. At kvinner i det 21.århundre med kvinnefrigjøring og alt forsatt akseptere å hete FRU ditten og FRU datten. Jeg tror ikke at min mor kunne akseptere å hete det samme som min far til etternavn. (En liten påminnelse om at alt som gjøres til et problem, tilslutt ender opp som et problem)»

    Så beklager igjen om du tar det personlig, det var ikke meningen å skade andre med kommentaren. Forsøkte å få frem den fremgangsmåten som brukes av de såkalte «forkjemperne» som egentlig har en annen agenda som spesielt er rettet mot folk som er muslimer.

  21. Mer presisering om du ønsker det. For meg kan du godt hete Ina-Farax eller Fru Hansen. Du kan gifte deg med en bleik nordmann eller svart kenyaner. Om du ønsker det kan du registerere deg i den somaliske moskeen på leting etter en blind-date. Ellers kan du registere deg på møteplassen for single mennesker hos VG-nett. Alt det bryr jeg meg lite om. MEN det jeg bryr meg om er det som sies, og skrives somaliere og muslimer som somaliere er en del av. Det jeg bryr meg om er misbruken av det norske folks uvitenhet om den somaliske islamiske religionen. Misbruken av de unge somaliske kvinnene som f.eks Ayan, Kadra Saynab og mange andre. Ha forsatt en god natt! Habeen Wanaagsan oo Wacan

  22. Ingen tvinger disse jentene du nevner på noe som helst, men så klart er vanskelig for noen å forestille seg at det går ann å gjøre et oppgjør med delkulturen man er misfornøyd med.Vi er heldig som bor i Norge(da mener jeg ale oss som dro fra unertrykkelse og krig som ønsker å gjøre noe for andre også).Disse jentene er faktisk så fri tenkene og de finnes ikke tabu i deres verden, er ikke det da fint at andre kan ta det av seg som er uønsket jobb for oss andre som ikke klarer å stå imot urett.Hva som er urett?Hvorfor må jenter gifte seg når foreldrene finner ut av en annen grunn at deres døtre er blitt for frie?Hva betyr det å være for frie?Jo de har begynte å tenke selv og ønsker på lik linje med andre jenter i deres nærmiljø å gjøre det som kult eller bare ha norsk nettverk.Er ikke det litt drøyt?Dette var snevert av eks men walaalo jeg kan fortsette til imorn hvis jeg setter igang.Det er greit for de som syns kollektiviteten er viktigere enn deres egen frihet, frihet til å stå imot en mengde med mennesker som snakker på deres vegner.Hva sier du forresten om han raringen som utalte seg om kommentaren til Kadra på vegne av islamiske miljø?Er det riktig at Islam har slik folk til å si det han sa «hun kan være pen og ha fin kropp men vi kan ikke forandre Koranen for En Kvinne?Han ber jo få stygge kommentarer fra folk som allerede har fordommer om Islam!Takk for Praten.

  23. Oj… heftig diskusjon.

    Dette var en interessant bloggpost å lese. Jeg liker å høre flere sider av en sak og du har i hvert fall tilført noe nytt (for meg).

    🙂

  24. Nå føler jeg som om jeg chatter med Hege Storhaug, derfor velger jeg å melde meg ut av diskusjonen. Du gjør noe urett mot somalierne når du hevder at jenter som melder seg ut av mijøet har begynt å «tenke selv». Det vil på en direkte måte si at du har forsøker å si at for eksempel, denne blogger-jenta som vi er gjest hos ennå ikke har begynt å tenkte selv. Ja kanskje nettop det at hun fremdeles referer til hennes mor når hun skriver noe, kan være en mistanke som det bør legges merke til.Hun skulle kanskje stedetfor heller referert til Kadra og Ayan , da de har begynt «tenkte selv». Eller Fru Hansen som har valgt å «tenkte selv» ved å underkaste seg en annen kultur enn hennes opprinnelige når hun har valgt å hete det samme etternavnet som sin ektemann.

    Det der er jeg ikke med på å kjøpe, alt for billig for en somalier som siden fødselen har vært selvtenkende. Kom med noe bedre de argumentene er det allerede Hege Storhaug, Islamafobene og co som har patent på. LYKKE TIL 😉

  25. Det er viktig at de som representerer mer vanlige holdninger innenfor soamlisk kultur hever stemmen og viser hvordan de tenker. Problemet i forhold til omskjæring og måten saken ble frontet på er at norsk media har tatt tak i et minoritetsmiljø i det somaliske kvinnemiljøet; for å være helt spesifikk. Khadras erfaring og flere av de andre muslimske (i kulturell betydning) jentene som har frontet debatten representerer i liten grad hvordan den vanlige; hvis hun finnes, somaliske kvinnen ser seg selv. All respons i debatten blir tolket i lys av hvordan disse få unge jentene har tolket sin kultur, sin religion og sin oppvekst.

    Man skal ikke undervurdere omfanget av omskjæring av kvinner men vi har definitivt undervurdert den somaliske kvinnens engasjement og humanitet; det er for meg en alvorlig og grov krenkelse. Jeg skammer meg faktisk over det bilde som norsk media har skapt av somaliske kvinner; redusert dem til undertrykte kjønnsobjekter. De sterkeste kvinnene jeg kjenner er somaliske; jeg har aldri møtt kvinner som angivelig skal høre hjemme i en undertrykkende og patriarkalsk kultur som er så selvstendige og så kompetente i å skape frihet for seg selv og sine. Det er kanskje i dette noe av forklaringen ligger i hvordan denne debatten fremstår; somalisk kvinnekultur er på ingen måte fremmed for å sloss for det de tror på men det er på tide at flere prøver å bli hørt og det er på tide at noen andre får definere innenfor hvilke rammer og ikke i relasjon til den «sub-kulturen» som Khadra og flere andre tilhører.

    Bråket rundt Khadra i det siste skyldes mye av det sammme tror jeg. Hun er på ingen måte mediankvinnen (Kan man si det? Henne som det finnes flest av hvis vi ser på verdier, holdninger og religiøsitet?) og representerer ikke muslimske kvinner som sådan. Hun tas av det religiøse miljøet fordi de fleste vet at hennes kjenneskap til Islam ikke antas å være god nok til å kunne komme med kritikken hun faktisk kommer med. Det som irriterer meg er at motsvarene er like kunnskapsløse som hennes kritikk; vi kan ikke skrive om Koranen bare fordi ei med pen kropp og meninger sier at den er feil. Koranen skrives ikke om men fortolkningslitteraturen rundt den jobbes med hver dag og det skjer mye i forhold til islam og kvinner innen fortolkningstradisjonen. Jeg har ikke noen som helst kunnskap i hvor stor grad den jevne kvinne faktisk følger med og gjør nytolkninger til sine egne for å få større personlig frihet (jeg tror muligens at det norske muslimske kvinnemiljøet ikke er av de mest progressive, men hvem har sagt at det er sånn det må være?); men det er helt klart mye å hente innenfor egen tradisjon men det kommer ikke godt nok fram. Den muslimske konferansen i Spania tidligere i år viser mye av mangfoldet innenfor islam, kvinnekultur og kvinneliv.

    At Khadra får juling av ungen forvirrede somaliske menn er på ingen måte fortjent eller riktig, men det er heller ikke fotjent eller riktig at somaliske kvinner skal bedømmes utfra én kvinnes utsagn og meninger. Det er med andre ord en stor jobb som må gjøres. Det som er vanskelig er at for at man skal forstå Khadras utsagn må en kjenne hennes bakgrunn og jeg kan vanskelig se at ikke det på sikt skader henne. Så hvordan kommer man forbi «Khadra» fenomenet uten å ødelegge henne som kvinne for det er ikke riktig(Awjamacs utsagn om misbruk av unge kvinner for å fremme saken anser jeg for være riktig i den grad ingen av dem ante hva de gikk inn i og hva det kom til å gjøre med livet deres, og jeg er overbevist om at norske medier ikke har hatt et snev av kritisk sans og kunnskap i hvordan somalisk kultur fungerer i vid forstand når de har fremmet denne saken og har hatt liten oversikt over konsekvenser, dessverre. De har vært mer opptatt av å skape nyheter enn å faktisk skape en sunn og god debatt om et problem; omskjæring og kvinneundertrykking). Og hvordan får vi «majoriteten» til å tørre å stå fram når de så alt for godt ser hva som kreves av deg for at du skal bli hørt?

    Dette ble langt, beklager…

  26. Vet du hva Awjaamac?!Nå syns jeg du blander så mange ting, vrir og vrenger stedetfor å bare holde deg til saken og forvare dine utalelser.Jeg har på ingen måte sagt eller anntydet at somaliske jenter ikke er fri tenkene hvis ikke de gjør som Kadra og Ayan,tvertimot sier jeg jo at vi andre som ikke vil stå imot bør la disse jentene forvare seg.Hvem er det som forvarer det som skjer i Iran med hun jenta(Leyla) som er utviklingshemmed og blitt voldtatt deretter hennrettes http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article933764.ece)
    Jeg sysn selv om ikke jeg er enig i måte ting bli gjort så kan jeg i hvertfall støtte opp disse jentene så lenge urett skjer i verden mot kvinner.Det er en grunn man diskuterer og det er ikke alltig for å bli enige men allikevel må det jo være lov til å innrømme at vi lærer av hverandre.Jeg lærer masse hverdag av alle rare menesker selv om jeg ikke kunne tenke meg å si det samme. Så må jeg bare si avsluttningsvis dette med hvem er det som har egen rett på en religion?Er Islam en måte og er det samme for alle hvordan Islam skal tolkes så lenge ikke det motstrider praksisen?!Hva gjorde for eksampel disse som har banket opp Kadra på en diskotek når de er muslimer, er ikke det mot Islam å henge på et sted der det serveres alkohold?Er ikke disse like ille som Kadra som motsier alt de tror på og mener?!Flott vær i dag!

  27. Imotsettning til somaliere som dro til USA, har utviklingen for somaliere som kom til Norge vært negativt de siste 20-årene: fastlåst i passivitet og arbeidsløshet, over representasjon i pyskiatri og fengsler og andre negative trender. Jeg skal ikke gi en forklaring her men noen av årsakene ligger i samfunnsstrukturer i Norge. Norge er en av verdens rikest land men 1/3 av arbeidsstyrken ligger i passivitet og overføringer.

    Stigmatisering av somaliere i media gjør sitt at den befolkningsgruppen ligger nederst i alle samfunnsutvikling. Hva gjør myndighetene? Som vanlig i norge, går bevilgningene til Hege Storhaug, Khadra og andre som i hovedsak driver polemik. Konkret hva har man oppnådd siden kvinnelig omskjæring ble en fanesak for somaliske kvinner?

    Jeg er selv en kenyansk-somali og kan si omskjæring er ikke bare en somalisk fenomen men spredt over hele afrika. Jeg har ikke sett andre afrikanske kvinner ta dette som sine fanesak, og ikke misforstå meg nå, omskjæring er et helseproblem. Fredsprisvinneren Wangari Maathai fra kenya har selv opplevd dette på kroppen, men bare omskjæring som en fanesak ville ikke ha gitt henne nobel fredspris. (Kanskje polemik pris fra Hege Storhaug og våres egne Likestillings minister).

    Jeg legger herved en link til en av verdens beste freds og konflikt forsker Professor Michael Nagler ved UC Berkeley universitetet:
    http://www.mettacenter.org/?page_id=25
    Må alle ha en fredelig helg.

  28. Fru Hansen; Du sier først at det er uheldig dersom hele subkulturen består av denne kulturen, men det er nettopp det den ikke gjør. Den somaliske kulturen består så mye mer av omskjæring og krig. Den har mange sider som sjeldent, om ikke aldri, kommer frem i media. Somaliere, i diaspora, sliter med mange problemer som også burde diskuteres og finne løsning til.

    Beklager, men jeg tviler sterk på om det finnes jenter som ble hjulpet av dokumentaren. Presset…ja, uglesett…ja, hjulpet…nei. Det som er med Kadra (noen beskrev det veldig greit) er at hun meldte seg ut av miljøet. Hvordan kan du hjelpe noen i miljøet, dersom du ikke er en del av miljøet?

    Koselig at du er gift med en nordmann. Meg på tv, det funker ikke bra. Jeg ville antakeligvis begynt å hilse på alle bekjente og ropt: wohoo, I’m on tv!

  29. Sexy sadie; jeg tror ikke at guttebarn blir omskåret, primært for kvinnenes seksuelle nytelse. Ei blir hele penishodet kuttet av, såfremt legen ikke er på fylla den dagen.

  30. Lise; hvorfor lar noen kvinner sine barn bli misbrukt av pedofile ektefeller, selv om de har en mistanke om at det skjer.

    Blendet av kjærlighet? Redd for samfunnets reaksjoner?

    Mange kvinner som lar jentene sine bli omskåret, er mest sannsynlig redd for hvordan samfunnet vil reagere. Derfor er det viktig med holdningskampanjer. Min subjektive mening vil jeg tro.

    Eirin; takk 🙂

    MM; jeg er selvsagt enig og derfor må vi slette denne forferdelige ukulturen, den strider mot menneskerettigheter, norsk lov og islam.

    Følgende utsagn skjønte jeg dog ikke: «I et slikt perspektiv blir de som angriper Kadra for lommerusk å regne.»

    Skal ytringsfriheten gjelde for en gruppe, mens andre blir stemplet som fundementalister og usivilliserte?

    phalloides; du har et godt poeng. Jeg er ekstremt kritisk til dobbelmoralske mennesker, uansett religion. Nå har jeg ikke mye kjennskap til det gambiske, muslimske miljøet. Men for sh. Muumin som ble anklaget for løgn; han er ikke, såvidt jeg har forstått, en ledende imaam i moskeen ei har/hadde han en viktig posisjon. Det forsvarer selvsagt ikke det han sa, men viser at han lite trolig representerer selve moskeens syn. Sh. Muumin var sterkt påvirket av kultur og viste at han var svært ignorant når det gjaldt omskjæring.

    Jeg har ikke kritisert at hun bruker ytringsfriheten, men siden alle (ikke noe galt i det) kan nyte denne friheten, bør man være kritisk til det man hører. Ikke alle har tilstrekkelig med kompetanse om det de snakker om; det gjelder ikke bare Kadra, men en del politikere og andre såkalte ‘eksperter’.

  31. awjamaac; jeg er enig i store deler av den (første) kommentaren din, men husk, dersom man lar påstandene til Ayaan og Kadra forbli ukritiserte, vil de fremstå som sannheter.

    Det er få somaliere som tar opp debatten med slike jenter, fordi de har en slik mentalitet. Sidaasna lama rabo, inan wareersan waa in la iska celiyo, kulama aha?

  32. Adigu iga weyn, oo adeerkay ah, ayaan ku difaaca?

    Anigana ceeb ayeey igu tahay, adigana waa sharaf darro, ee adeerow, naa wada difaac.

  33. Gjett om jeg skulle ønske jeg kunne litt somali nå da…:D Bravo for debatten forresten, interessant. 🙂

  34. Velkommen tilbake frk.Somaleren.Å være kritisk kan være varierende, mye går ut på det samfunnet vi lever og hvordan vi minoriteter blir sett på.yns forøvrig det er ufattelig lærerikt å være i debatt fordi det er en prosesse som gjøre noe med hver og en.Jeg føler i allefall at jeg lærer av å være i debatter, men forstår at det kan være for gjennomsiktig å være i media og hvis ikke du har støtte apperater som er der for slik at ikke man kommer ut av sitt eget JEG!Somaleren grunnen jeg syns du burde være synlig er at når slike debatter som foregår i media nå om Somalere så kommer enten en eller annen som har sosialantropologi eller jobbet med somalere.Stedetfor kunne du foreksempel kommet og sagt at du representerer deg eller hvem enn du måtte ha med, for noen må jo forsvarer alle de andre som syns det her er urett mot Somalisk folkeslag syns nå jeg da.Har en somalisk ordtak: aqoon la aan waa iftiin la aan og direkte oversatt er uten kunsskap er lik uten lys.Resten kan vel dere tolke, for meg er lyst det essensielle for livet!Det er mye som ikke vi vet som skjer i alle miljøer, men så er tabulagt og med engang noen tør å snakke ut om det så blir personen som gjør det stilt nesten til dommedagen.Har vi da ikke glemt hva vi jobber for alle man:alle menneskers rett og det burde komme før alt andre ass.Men for all del stå på og behold kulturen for den er ikke så lett å slette for kultur er både skapt av mennesker og mennesker er skapt av kultur.Jer det forresten noen som kan skaffe meg somalisk vuggesang, skal lære barne i praksisen min,hadde vært supert ass.Maca saruura!

    Eiriin: det er utrolig lett å lære somalisk,set er en somalisk-norsk orbok på moskeen i trondheimsveien.

  35. Hei igjen Frk. Somalere:

    Rettelse: jeg mente at det er synd hvis det Somaliske kulturen består kun av omskjæing og debatten om DEM.For jeg vet jo hva somaliske kultur er, men vet den anminnelig nordmannen som ikke har noe kontakt med en somalere langt oppi finnmark hva det soamlisk kultur er.Jeg vill håpe men faktumet er at det er få som er så heldig å vet noe om soamlere og nå de hører debatten om DEM med Siv Jensen og hun er jo flink til å bruke herske teknikker på høyt nivå.Syns ji utgangspunktet det er uheldig at programlederen plasserer folk på den måten han gjør på holmgang.Det er urettferdig og herarkisk så det eksbloderer.

    Kan ikke vi to lage repotasje sammen om dette her da Frk.Soamleren? Vi går rundt og hører hva Somalere mener om alt det som skjer og da får vi en rettferdig debatt.Hva sier du?Syns du kan så mye, og siden mammaen din jobber blant somalere så har vel noe tillitt til deg tekner jeg og jeg kan prate fro meg i media.Deal or no Deal?!

  36. Man skal være obs på media, det er ikke alltid media er opptatt av det som er riktig. Media er opptatt av det som selger. Media er opptatt av å levere eksotiske underholdningsopplegg til pensjonistene på vest-kanten av oslo, ellers de rike delene av landet. De som har dekket deres grunnleggende behov. Media er opptatt av å fortelle om noen slemminger, som jager vekk små svake jenter som Khadra. Media er på ingen måte interessert i «somalieren» eller folk som er oppegående som henne. Media er interessert i flinke «skuespillere» som til en hver tid og situasjon kan trille ned Krokodilletårer. På verdensbasis er folket delt inn i BAD GUYS og GOOD GUYS, og dessverre er somaliere generelt på den gale siden, sammen med alle muslimene og ellers de andre undertrykte.

    Så min anbefaling til «somalieren», hold deg unna media!

    1.DE FANGER DEG OPP
    2.LØFTER DEG TIL HØYDER som du ikke har sett maken til
    3.BRUKER DEG
    4.OGSÅ ER DU I FRITTFALL!

    (DEN teorien kjenner de fleste av oss til, så det er sikkert ingen nyhet)

  37. Uff, det er litt trist å høre slike utalelser og forstår at folk blir skremt når slike tanker florer i blant.

    1.Har du noe fakta som du kan referere til i dine utsagn?

    2.Hvor gammel er du?

    3.Hvis ikke du har noe å referer(fakta bakgrunn)
    tror du når du sier slikt om media at du er bedre enn en individ som sier det om innvandrere og hva de og hva de er stand til å gjøre?

    4.Janteloven er ikke veien å gå hvis folk skal komme å si deres meninger, en dreper håpet om å kunne forandre…bort med janteloven!

    Somaleren: Jeg anbefaler at du tar å få fram dine syns punkter, ikke nødvendigvis for å berge dine landsmenn men bare det å vise at ikke du ønsker at «andre»skal si hva du tenker og hvordan du skal tiltales i det offentlige.

    Nå skal jeg ikke bare være kvarulant men stikke he he.

    Ha en fin lørdag.
    Ciao!

  38. 1.Khadra BRUKT klem og tlf nr. fra JENS i 2001 kastet… rettsak mot TV2 etter å ha blitt sluppet i frittfall

    2.Tilbake 2007 BRUKT, klem fra JENS, ennå ikke rettsak mot VG… men det kommer når PR-dagene er over.

    Har ikke tid til å komme med flere «FAKTA»

  39. VESTEN som jeg også føler jeg er en del av siden jeg har tilbragt mesteparten av livet mitt her, synes jeg er dobbelmoralens HØYBORG (for å bruke dine egne ord). Men da må jeg presisere at meningen ikke er å beskylde befolkningen for noe som helst, de som har skylda er en liten elite som gjør urett mot både folket utenfor vestens grenser og de som holder til innenfor VESTENS-grenser. DET vestlige folk som jeg er en del av selv om jeg ikke er hvit og ikke kan gå på ski, blir ført bak lyset.

  40. sexy sadie, hva om vi fikk til et mer nyansert bilde av islam, den muslimske kvinne og i dette tilfellet den somaliske?

  41. Tilbaketråkk: Hvorfor jeg misliker Kadra: Omskjæring « Bak rosa burkaer og gule mullahskjegg « Islam, krig, muslim, terrorisme,fundamentalisme, integrering, islamfobi, muslimhets, media og krokodilletårer

  42. Jeg skal prøve å ikke snakke somalisk, jeg skjønner at folk føler seg eksludert. Jeg husker jeg var på et seminar og arrangørene ba folk snakke engelsk, slik at ikke-somalierne skjønte hva som ble sagt. Det er ikke lett skal du vite!

    Fru.Hansen; jeg er enig i at man lærer noe av debatter, men jeg tror at man bør ha kompetanse og kunnskap om det man snakker om, tenker da på debatter på TV/Radio o.l der du representerer. Til tross for at jeg har fått masse skryt (strengt tatt ufortjent), har jeg ennå en lang vei å gå. Kadra er en oppvakt jente med potensial som brenner for sak, men til syvende og sist, snakker hun om sine EGNE erfaringer og meninger. Jeg vil ikke være slik, jeg liker å ha fakta og håndfaste bevis på det jeg sier. Dessuten er jeg redd jeg blir fremstilt som atter en ‘sint, ung somalisk jente’. Er det bare meg eller er det en mangel på sinte, somaliske gutter?

    Så det vil ta lang tid før jeg viser ansiktet mitt på standpunkt. Om reportasjen, jeg synes vi må vente litt med den, kanskje til ting roer seg ned. Men du må passe på den tanken, vi skal få realisere den 🙂

  43. Tilbaketråkk: Hvorfor jeg misliker Kadra: Omskjæring « Somalieren « Somaliske bloggere

  44. Somaleren:

    Jeg tenkte at vi kunne lage noe sammen og selge det jeg da, ikke nødvenndigvis stille opp på holmgang.Men har self respekt for det hvis ikke.

    Ha en fantastisk dag.

    Ps kan noen hjelpe meg å finne somalisk vuggesang?

  45. Jeg er enig med awjaamac. Media er farlig. Jeg har i helgen fulgt med på diskusjonen og min søster Fru Hansen er utrolig utrolig engasjert. Vi har hatt mange gode diskusjoner og jeg skjønner hvor hun vil, men jeg tror målet kan nåes på bedre måter enn Tabloid pressen eks VG og andre diskusjonsprogram på TV2. Jeg tror heller ikke at «Ola nordmann» er klar for eller interessert i alle våre «gode meninger».
    Hvem har hørt denne?: Jeg liker ikke utlendinger men du er grei! Den har jeg hørt mange ganger, spes på fest. Jeg tror det blir utfallet/resultatet av mye medie kjør. Den personen som blir profiler er ok, men resten er som de alltid har vært og alltid kommer til å være i deres øyne; en slags «Svarte Per».

    Det er nok mange som sitter på pauserommet og sier:
    ##Hu Kadra er ei flott jente, hu har forstått vår kultur. Finner seg ikke i hva de uintigrerte kvinnene og imamene sier. Hun setter foten ned og sier ifra.##

    Hva har man oppnådd da?

    Har hun da gitt hverdagsrasisten flere argumenter der de kan si: det var det jeg sa!!

    Eller forandrer det norske samfunn mening og sier: Åh ja, så det er sånn det var. Ja, men da har jeg missforstått hele greia. Tror vi at en positiv invandrerfigur vil få hverdgsrasisten til å skjønnet at vi er indevidualister som tenker selvstendig. Og inrømme at «Jeg har hele tiden stigmatisert, men med å få det på denne måten skjønner jeg at somaliere ikke er som media sier.»

    Jeg tror positiv inormasjon er bra. Kampanjer, kortfilm, blogg og youtube. Effekten kan være utolig resulterende.

    Men som jeg startet med: Jeg tror tabloid pressen er farlig.

    Uansett, stå på alle sammen. Gjør du tingene slik du alltid har gjort dem, vil du ende opp der du alltid har vært. En annen ting er at positive tanker og positive ord, gjør at det positive gror.

  46. Jeg er enig med awjaamac. Media er farlig. Jeg har i helgen fulgt med på diskusjonen og min søster Fru Hansen er utrolig utrolig engasjert. Vi har hatt mange gode diskusjoner og jeg skjønner hvor hun vil, men jeg tror målet kan nåes på bedre måter enn Tabloid pressen eks VG og andre diskusjonsprogram på TV2. Jeg tror heller ikke at «Ola nordmann» er klar for eller interessert i alle våre «gode meninger».
    Hvem har hørt denne?: Jeg liker ikke utlendinger men du er grei! Den har jeg hørt mange ganger, spes på fest. Jeg tror det blir utfallet/resultatet av mye medie kjør. Den personen som blir profiler er ok, men resten er som de alltid har vært og alltid kommer til å være i deres øyne; en slags «Svarte Per».

    Det er nok mange som sitter på pauserommet og sier:
    ##Hu Kadra er ei flott jente, hu har forstått vår kultur. Finner seg ikke i hva de uintigrerte kvinnene og imamene sier. Hun setter foten ned og sier ifra.##

    Hva har man oppnådd da?

    Har hun da gitt hverdagsrasisten flere argumenter der de kan si: det var det jeg sa!!

    Eller forandrer det norske samfunn mening og sier: Åh ja, så det er sånn det var. Ja, men da har jeg missforstått hele greia. Tror vi at en positiv invandrerfigur vil få hverdgsrasisten til å skjønnet at vi er indevidualister som tenker selvstendig. Og inrømme at «Jeg har hele tiden stigmatisert, men med å få det på denne måten skjønner jeg at somaliere ikke er som media sier.»

    Jeg tror positiv inormasjon er bra. Kampanjer, kortfilm, blogg og youtube. Effekten kan være utolig resulterende.

    Men som jeg startet med: Jeg tror tabloid pressen er farlig.

    Uansett, stå på alle sammen. Gjør du tingene slik du alltid har gjort dem, vil du ende opp der du alltid har vært. En annen ting er at positive tanker og positive ord, gjør at det positive gror.Ha en fin dag.

  47. Fru Hansen:
    Er det ikke samme dama som båret mullah krekar? Jeg har liksom vært botenfor invandrer debattene. Awjaamac har fått eget blogg og jeg tar en sjanse her med å publisere noe jeg skrev til ham. Har dere andre forslag, kom igjen:

    Congratulation my friend. I’ll come and visit when you have it up and
    running. You could create a greek tragedy-comedy about khadra, clips from
    the media, hugs from the prime minister, the likestillings minister
    summoning the imams, and the norwegians cheering on the sidel line.

    First phase of the comedy: Project Polemic
    1. norwegians have discovered an interpretor of the Quran – Khadra
    2. a major anouncement of this event by a tabloid known as VG
    3. khadra receives flaming calls from 100 angry somalis almost
    instanteniously – even the wizzard of oz could not pull this trick
    4. all the bells in the country start ringing, the domkirken too, as
    radios, tv’s broadcast the event, minute by minute
    5. night falls, khadra takes a celebratory round through the pubs, fetching
    for angry somalis
    6. khadra stumbles upon the somalis at 03.00 hrs, she’s thrown on the curb,
    trodded upon, bruised and gets her ribs caged in – zoooooooooom comes a taxi
    driver, a stranger, rescues khadra from the drunk quran reciting somalis.
    7. radio, tv………..bl……………….bl……………….the event
    8. khadra is showered with flowers, the prime minister hugs the caged-in
    ribs, and the tv record the bruised face.

    Second phase of the comedy………..Project Polemic
    awjaamac, cigaal shidaad, sexy sadie sit in and hammer hastily on the
    computers trying to understandt what this event is all about. Some think it
    is a second coming of something, may be that man from jerusalem is about to
    show up – you know- the one they put on the cross.

    Awjaamacow I leave the rest to you

    Waa Cigaalow oo godkii kujira

    _________________________________________________________________

  48. Farlig, Cigaal shiidaad! Man har ikke lov til å vite så mye i dette landet, tanken er at man skal kjøpe det VG og TV2 sier og skriver. Derfor har jeg tenkt å slette bloggen min allikevel. Hva er hensikten å bruke tid og ressurser på noe som folket ikke er interessert i? FOLK FLEST har jo TV2 VG og SE og HØR. Hva skal de med noen setninger skrevet av en forvirett somalier som er hjernevasket av IMAMENE og DE? FOLK FLEST har STORHAUG, JENSEN,WIKAN, og ikke minst NORSK-somalisk KADRA. Hva skal de da gjøre med SOMALISKE Aw-jaamac?

  49. Det er trist at alle blir drevet til taushet. Jeg har akkurat funnet ut at dette ikke engang er ei ung somalisk jenta: «Bak rosa burkaer…». Det er egentlig provokatører fra PST, CIA, KGB, MOSSAD. Alle som har deltat her må slette sine blogger og gå under jorda.
    Jeg har diskutert litt med Homer, og han sier at Sokrates ble også tiet til taushet pga blogging. Har noen hørt fra UNDRE? Mannen fra jerusalem ble også tiet til taushet.
    Homer har søkt råd fra Dante. Noe underlig er i ferd med å skje.

    Cigaal oo godkii kujira (oversatt: Cigaal har gått underjorda).

  50. My friend we’ve picking our brains. We all sat under the fig tree trying to understand this event: me, the man from jerusalem, homer, dante, sherlock holmes and all the wise men. We instructed Gaddafi from TV2 to do some investigative journalism, even asked Eirin to search her library, and I will sum this quickly. Orwell suggested we should search for doublespeak, and Gaddafi found out that Huxley with his Brave new world is implicated, but he is on our side. Dante was shocked to learn that Verdens Gang actually means Verdens Undergang (doublespeak). Holmes says PST, CIA, KGB, etc are choirboys compared to the event taking place. Actually, «Bak rosa burkaer…», Hege storhaug, ayaan, khadra, even Cleopatra are the same and one: Men as Huxley pointed have been made redundant, and everyone will be reporting to ARAWEELO.

    ARAWEELO speaks only somali, and that is why an interpreter was needed: Khadra.

    I am going back to my spider hole. Cigaal

    PS Gaddafi will be bringing this amazing event on Dokumentar TV2. From now on ARAWEELO will be in charge, I wonder how they will treat Dubbya.

  51. Jeg skjønner egentlig ikke hva poenget ditt er, det er slikt nonsens som gir et skrudd bilde av hva somaliere står for. Jeg er faktisk ikke noen av de menneskene du hevder jeg er eller støtter. Ignorance truly is a bliss.

    Hvis det er artikkelen om islam som en ideologi du henviser til, viser du at du ikke gadd å lese hele artikkelen; Zaid Shakir utfordrer ideen om at islam brukes som en ren politisk ideologi, er du imot det han sier, ville det være lurest å diskutere det, ikke gjemme deg i hull.

    Lev vel.

  52. Somalieren is a doublespeak and norwegians use it as a derrogative. Are you with me Sexy Sadie?

    I am not a polemicist, I am only interested in myths. Tolkien has relegated us to the middleearth, and I have good company like Frodo and Bilbo, and I heard Dubbya will join the middleearth when ARAWELLO is done with them.

    Oh, about Omksjæring (FGM) – ARAWELLO, like the honey-bee, introduced this practice. The rest of the report will be brought to you by Huxley.

    Cigaal in the spider hole.

    ps Fru Hansen, are you confused? Follow the show on TV2 Dokumentar – courtesy Gaddafi.

  53. Tror han der Cigaal fyrn er lit skrudd ja. Hva er det som feile han?!Kanskje er det jeg som er på feil sted, syns jo det er synd med folk som bare tuller nåe vi var så igang med bra diskurs men men.

  54. Til Alle venner:

    Meningen var bare et forsøk på å skrive en gresk tragedi, med alle mulige vinklinger, og til slutt som en gresk tragedi – å helbrede alle som er involvert.

    Now cheer up and lets dance.

    Cigaal

  55. Intet er bedre enn å fornekte virkeligheten. Somalierer er ikke misbrukere av sosial ordninger, Islam er demokrati. Litt rart de de hele tiden vil til Vesten, men for all del. Forferdelig rasist-greier dette da!

  56. Hei
    Nå leste eg kun det øverste innlegget, så det er det eg ønske å kommentera. Ver nå gla me har Kadra! Så får me kansje vekk de fira fælinganne, som FAKTISK prøve å få t kjønnslemlesting. Viss det finnes pedofile i barnearbeid: eksponer di å straff di å nekkt di å delta i alt barnearbeid, finnes det lererar med rassistiske holdningar: få di for søren ut av den jobben, viss det e politikerar som e korrupte: bur di inne, viss det finns folk som kjønnslemleste små jenter: eksponer di å STRAFF DI! Dette går ikkje på at det e snakk om Somaliere. Hadde det våre snakk om fotball-miljø, eller kristen-miljø, eller kor-som-helst-miljø. Sama det. Ein kan ikkje verna om forbryterar, for å bevara «ryktet» til et miljø. Det e problemer i Somaliske miljø, å det e problemer i islamske miljø. Som det og e andre plasser! Det som e det størsta problemet med desse miljøene, e ikkje atte det e problemer i di, men at di ikkje e villige t å innrømma det, å straffa di drittane som e probelmet.

  57. Det blir litt vanskelig å sammenligne pedofili med omskjæring. Omskjæring er en gammel skikk en del somaliere mener er riktig, foreslår du at vi da stuer vekk alle som mener at omskjæring er bra?

    Gitt at vi gjør det, forsvinner tradisjonen?

    Det er ikke de som praktiserer skikken vi, i hovedsak, må kjempe imot, det er selve skikken.

  58. Hvordan skal vi få bort skikken hvis man ikke kjemper mot de som begår overgrepene mot barna?

    Det seg være pedofili som kultur (ekteskap med barn er tillatt i mange kulturer) og omskjæring som skjer på Afrikas horn og en del steder i midtøsten.

  59. Tar vi vekk personene, får vi vekk tankegangen?

    Det vil alltid være folk som driver med omskjæring. Men hvis selve skikken nedkjempes, hvem vil følge den?

    Holdningskampanje er veien å gå. Og selvfølgelig må man ta de som jobber med omskjæring, for at flere ikke skal se på yrket som lukrativt. Men der burde ikke hele fokuset ligge.

  60. Hei, takk for at du skrev denne posten!

    Først og fremst synes jeg du gir et langt mer nyansert bilde enn det vi utenforstående nordmenn får via media. Kanskje du skulle skrevet mer generelt om temaet også? «Somaliern slår hull på dine fem største fordommer» eller noe i den stilen. Det skulle vært sånne som deg som hadde mer å si politikkutviklingen (c;

    Hvordan stiller du deg til underlivsundersøkelser av alle jenter? Jeg synes det er litt kontraproduktivt- finner de ting har det allerede skjedd..

  61. Etter min mening er gutteomskjøring også overgrep. Sagt på følgende måte kan en si: En like stor omskjæring av en gutt som av en jente er et like stort vergrep.

    Jeg er redd for at hyppige underlivsundersøkelser av barn kan føre til hyppig omskjæring av gutter. En har nemlig en paradoksal situasjon hvor instanser som går imot omskjæriong av jenter ofte ivrer for omskjæring av gutter.

    Det finnes en masse profittører som samarbeider med helsemyndighetene og som tjener grovt på å «rette opp» fysisk og psykisk variasjon en kan finne hos barn.

    På ett område har denne utbyttelsen tatt helt av – nemlig tannregulering. Altfor mange barn tvinges til tannregulering eller altfor omfattende tannregulering, og dette skader faktisk foruten at det er plagsomt en lang periode.

    Jeg har selv gjennomgått en unødvendig tannregulering som barn, så jeg vet hvor stor skade dette kan forårsake.

    Hyppige underlivsundersøkelser åpner for for et nytt område slike profittbegjærende behandlere kan utnytte, og ett av flere mulige tiltak de kan finne på er omskjøring av gutter for alle mulige avvik fra en streng normal.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s