Clash of civillizations

Frk. Hansen linket til denne artikkelen, bra artikkel forsåvidt. Eksamensoppgaven min gikk ut på dette temaet, og på forkant hadde jeg lest blanke løgner, skitne sannheter ,som jeg anbefaler på det sterkeste. En inspirasjon.

Det jeg finner underlig er det faktum at mange intellektuelle, brennende forsvarte ytringsfriheten under karikaturstriden, men ville de fleste vært like beskyttende om denne retten dersom det var snakk om tegninger  som latterliggjorde holocaust?

Iran høstet mye kritikk for konkurransen de holdt.

Bare så det er sagt; jeg var i mot karikaturene og jeg var i mot Irans konkurranse.

7 thoughts on “Clash of civillizations

  1. Det er gammelt nytt. Vi ser samme definisjonene som ble brukt mot jødene og andre minoriteter brukt om igjen. At muslimene blir fremstilt som fysiske og åndelige annerledes, er bare gammelt nytt. Professor Michael Nagler ved UC Berkeley universitet har skrevet en del om fred og konflikt, og du finner hans forelesninger ved denne linken:
    http://www.mettacenter.org/?page_id=25

  2. Forstår hva du mener men samtidig så tar jeg avstand fra å støttet eller latterliggjør to så store konfliktfylt temaer.Man må alltid se ting ut ifra deres ståsted noe som jeg persnlig finner det vanskelig pga at jeg tyr til det følelsesmessig framfor fornuften.Intellektuellismen er ofte i strid med Kommunitarismen;de finner sitt grunnlag i en reaksjon mot Liberalismen, i det den søker mot tilhørighet,tradisjon og forpliktelser – et tankegods med dype historiske røtter).Poenget walaalo alle epoker har sine problemer og. alle forandring har sin pris.Frihet for noen kan bety ufrihet for andre.Din kamp står der du føler hjemme,har din tryghet selv om du mister din frihet eller omvendt.Håper du forstå hva jeg mener.Fred ut.

  3. Det har jeg ikke gjort. Det er selvsagt mye verre at 6 millioner mennesker ble drept. Jeg sammenligner karikaturstriden med tegnekonkurransen holdt av Iran. Sistnevnte ble mye kritisert av de samme som hadde forsvart karikaturene.

    Fru H; helt enig, fin kommentar forsåvidt.

    Cigaal; interessant artikkel.

  4. Adheer somalieren. Dette er undervisning i freds og konflikts studiet ved en av verdens beste forsker Prof. Michael Nagler. Har du Realplayer på pc’en kan følge med undervisningen fra UC Berkeley. Har du behov for å følge med andre typer studier er det mulighet ved å google «UC berkeley webcasts» og da velger du «Courses». Lykke til med eksamen adheer.

  5. Tilbaketråkk: Clash of civillizations « Bak rosa burkaer og gule mullahskjegg « Islam, krig, muslim, terrorisme,fundamentalisme, integrering, islamfobi, muslimhets, media og krokodilletårer

  6. Tilbaketråkk: Clash of civillizations « Bak rosa burkaer og gule mullahskjegg « Somaliske bloggere

Legg igjen en kommentar

