Det er mitt valg; aksepter og respekter det!

I  Dagsavisen så jeg forleden dag en bildeserie, Følelsen av å gå med nikab, het den og handlet om en kvinne som går med nikab i en hel dag; hva hun føler og hvordan hun blir motatt ute i den vide verdenen. Jeg er ikke helt sikker på intensjonen bak denne bildeserien, jeg fikk negative vibber av den.

‘Forsøksobjektet’ uttrykker med engang misnøye om det hun har på seg; jeg er gammel og stygg, utbryter hun. Senere får vi et innblikk i hvordan det er å gå med nikab. Kvinnen går inn i et postkontor, et museum og at hun går litt rundt på Karl Johan. Serien konkluderer med at nikab skaper avstand.

Jeg kjenner veldig mange, unge, jenter som velger å dekke seg helt. Noen går så langt som å dekke ansiktet. Disse jentene er oppegående, hyggelige og samfunnsengasjerte jenter. Det er utrolig trist at de, ved å dekke seg til, blir stemplet som samfunnsfiendtlige og hjernvaskede. Det er nettopp det som skaper avstand; fordomsfulle mennesker som ikke tar seg tid til å kjenne kvinnene under disse «teltene».

Hvem bestemmer at nikaben skal være et hinder, det er jo bare et plagg?

Et plagg en kvinne selv velger å bære, nå ser jeg ikke bort i fra at noen jenter blir tvunget til litt av hvert, noe jeg finner svært beklagelig og trist, men til tider virker det som om minoriteten blir fremstilt som majoriteten. Muslimske jenter blir presset fra to kanter, og uansett hvilke valg jenta tar, virker det som om hun gir etter for presset fra en av kantene. Velger du å bruke hijab/burka/nikab vil visse grupperinger hevde at du er hjernvasket av skjeggete og trangsynte gamle menn. Velger du å gå uten, er du plutselig en frigjort kvinne som har gitt etter for presset fra mediene og sine nye medborgere. Du er rett og slett svak, vil noen muslimer hevde.

Hvordan du enn vrir og vender på det, vil folk undervurdere deg. Undervurdere dine valg, undervudere din viljestyrke, undervurdere din intelligens. Nei, det er jammen ikke lett å være av hunkjønn.

Mindre doser av «åå, stakkars liten» og «ååå, denne religionen din er virkelig kvinnefiendtlig» kan man håndtere. Selv kvinner som stopper deg på gaten og sier «fly som en fugl søte deg, vekk fra dine foreldre som tvinger deg i å gå med dette ufyselige plagget«, kan man tåle (-har forsåvidt opplevd en lignende sak selv), men når hele samfunnet synes så forferdelig synd på deg, for du rett og slett nok. Du isolerer deg fra samfunnet og finner heller liksinede, og det er nettopp det mange heldekkede jenter har gjort. Voila, integreringen har gått i vasken.

Det ironiske ved dette er at flere og flere jenter velger å gå med burka/nikab/jelbab. De fleste har ikke en spesiell, religiøs overbevisning, men de gjør det av sympati for jentene som blir trakassert.

Integrering er en fin liten sak, og mange er villige til å gå igjennom denne prosessen, men ikke på bekostning av sin religion, livstil eller politiske overbevisning. Ikke alle verdiene som er å finne i baggasjen til asylsøkere og innvandrere, i motsetning til det FrP vil hevde, strider i mot norske verdier eller norsk lov. Bare fordi jeg ikke har lyst til å danse polka hver torsdag, betyr ikke at det er noe galt i å danse polka.

10 thoughts on “Det er mitt valg; aksepter og respekter det!

  1. Hei Frk Somaleren! Utrolig interessant akkurat det du tar opp der og nyter godt av alle de synsvinklene dine. Det er mye trist med dagens «islam diskurset», men heldigvis så tror ikke jeg bare på en løsning og ihvertfall ikke «integrerings prosessen» som virker egenrådig fra regjeringens side.Personlig må jeg si at så lenge det er religionsfrihet i Norge så må det gjelde for muslimene også. Det som er omdiskutert idag er jo om den type integrering som mot sin formodning ligner på nemlig moderne asimilering, noe som er veldig uheldig syns jeg.Det har skjedd med Romanifolket( før ble kalt for sigøynere)bare litt mer barbrisk og folk skylder alt på uvitenhet den gangen men har de blitt enda akseptert i det store safunnet?Neppe!Før kunne man si at store maktene skulle krige mot hverandre for å skaffe seg større territorium, idag er det krig mot kultur og religion.Jeg syns alt må komme innefra og menneskene må selv ta beslutningene.Bare når vi kan akseptere at andre kan også har rett og allikevel kan diskutere da har vi kommet et stykke på vei.
    Sist men ikke mins «vi er alltid flinkere til å oppdra andres barn enn våres»! Til ettetanke.Takk for en kul siden.

  2. Kul og kul…men det var virkelig hyggelig av deg å si det🙂

    Men det var en god kommentar og jeg er aldeles enig. Dagens integrering virker veldig påtvunget og politisk, ting må komme innenfra og den delen tar faktisk tid. Jeg har lest litt om sigøynerene (er det et greit begrep å bruke?) og synes at det de har gjennomgått er helt forferdelig. Jeg forstår ikke folk som ikke greier å verdsette et kulturellt mangfold.

    Mamma jobber med integrering og hun har to standardkommentar som jeg. Hun sier alltid: » Integrering går begge veier» og «integrering forutsetter forståelse».

  3. Jeg vet om en jente som velger å gå med nikab fordi hun syns det gir henne frihet jeg🙂

  4. Det er koselig, jeg sier det alltid, man må nesten ta seg tid til å lære og kjenne kvinnene under. Rosa burkaer skjuler vakre mennesker, sier nå jeg.

  5. Damer må da gjerne gå med niquab for meg, men huske på at det er ikke lov med maskering i Norge og det gjelder også religiøst betonede plagg.

  6. Maskering? Det var vel litt drøyt å kalle det. Nå er det ikke akkurat tildekkede, muslimske kvinner som er på topp i kriminalstatistikken.

    Somalieren: Dette var fint å lese, takk for at du deler dine tanker og oppfatninger, jeg føler jeg lærer mye av det!

  7. Tilbaketråkk: Det er mitt valg; aksepter og respekter det! « Bak rosa burkaer og gule mullahskjegg « Islam, krig, muslim, terrorisme,fundamentalisme, integrering, islamfobi, muslimhets, media og krokodilletårer

  8. Tilbaketråkk: Det er mitt valg; aksepter og respekter det! « somaliere « Somaliske bloggere

  9. Endelig fant jeg innlegget😛 Jeg leste det for en stund siden, men fant først ut i dag at jeg skulle skrive en kommentar. Så jeg søkte på «niqab», men den kom ikke opp, også søkte jeg på «telt», og da fant jeg den😀

    Jo, det jeg skulle skrive:
    Er ikke niqab til en viss grad til for å skape avstand? Jeg prøvde det for ikke så lenge siden, og jeg fikk en veldig trygghetsfølelse, som om man er beskyttet av sløret – at sløret fungerer som et skjold mot duniya. Og da skaper man jo avstand til Duniya, men tenkte at det var litt av poenget.

    Jeg er enig i det du skrev. Det er få som har spurt en niqaabi hvorfor hun har valgt å bruke det, i såfall tror jeg de ville få seg en liten overraskelse. Noen ganger får jeg inntrykk av at folk er redde for å lete bak fordommene. Jeg vet ikke helt hvorfor, kanskje de er redde for hva de kanskje kan finne ut?

    Jeg kom over en bok som heter Between My Sisters Lips, den handler litt om det, tanker og følelser som ligger bak valgene en muslimah tar.

Legg igjen en kommentar

