Schotts sammensurium

Vel, i går var nest siste dag av mammutsalget og jeg stakk innom Tanum og Norli på vei hjem. Jeg fant blant annet Ringenes Herre, vakkert innbundet i skinn. Ringenes Herre har jeg lest flere ganger, men jeg har altså ikke kjøpt den før nå.

Jonathan Strange og Herr Norrell, den virker veldig interessant og har visst toppet bestselger listene i Statene. Vredens Druer og selvsagt Khalil Gibrans Profeten og Profetens Have i en utgave.

Den siste boken jeg kjøpte heter Schotts sammensurium og jeg vil faktisk påstå at den er blant tidenes bok. Den er helt genial, med andre ord.

«Et leksikon? En ordbok? En almanakk? En antologi? Et oppslagsverk? Et skattekammer? En trivialitet? En håndbok?

Vel….ja. Schotts sammensurium er alt dette, og selvsagt enda mer.»

Dette fant jeg uhyre morsomt:

En viss kinesisk ensyclopedi:

Selv om det muligens er en forseggjort spøk, har Jose Luis Borges sitert (og kanskje funnet på) en av de merkeligste lister man har sett. I ett av sine essay (gjort kjent av Michel Focault) hevder Borges at dr. Franz Kuhn oppdaget ‘en viss kinesisk ensyclopedi’ kalt Den gode kunnskaps himmelske rike, som hevdet at alle dyr kunne kvalifiseres slik:

a) de som tilhører keiseren

b) balsamerte

c) tamme

d) pattegriser

e) sirener

 f) fantastiske

g) løshunder

h) inkludert i nåværende klassifikasjon

 i) de som skjelver som en tåpe

j) utallige

k) tegnet med en svært fin kamelhårspensel

l) et cetera

m) de som nettopp har knust vannmuggen

n) de som på avstand ser ut som fluer

2 thoughts on “Schotts sammensurium

  1. Borges er ein gullgut! Sjekk ut bøkene hans på norsk: Labyrinter, Kongressen og Borges A – Z.

    Borges har også ei bittelita gjesterolle i denne interaktive novella:

    home.no.net/bogoskop

    viss du dør, er det berre å gå tilbake og prøve igjen. Historia har minimum ein storslagen slutt ein plass.

Legg igjen en kommentar

