Livet bak murene

Jeg har sett tre fengslesfilmer som jeg i det hele tatt liker, filmer som illustrerer livet i fangenskap. Det er antakeligvis drøssvis andre som jeg burde se, men altså disse tre mener jeg er fantastiske.

Den første jeg så var Shawshank Redemption, og birollen hadde dagens ‘skjegg-mann’, nemlig Morgan Freeman. En skuespiller som jeg respekter til de grader, han ligger høyt i min liste over ‘verdens beste skuespillere’. Også er han en av de svarte skuespillerene som har virkelig slått gjennom. Respekt.

Jeg har sett Shawshank Redemption utrolig mange ganger, og går aldri lei. Det jeg ikke visste var at den er basert på en bok av Stephen King, som jeg plukke opp, så fort jeg får tid.

Den andre fengselsfilmen som jeg liker skikkelig er ‘The Green Mile’. Hvem kan ikke like ‘The Green Mile’ med Tom Hanks. Tom Hanks som også er med i min liste over tidenes skuespillere. Om jeg ikke tar feil, så er den også basert på en bok av King. Jeg kan ikke tro det selv, men det er dog sant, jeg har ikke lest noe av Stephen King. Utrolig. Må ta en tur til bokhandelen snart.

‘Papillion’ er den jeg så sist, og som rørte meg veldig. Det er en utrolig trist film egentlig, en klassiker med Steve McQueen og Dustin Hoffman om jeg ikke tar helt feil. Også basert på en bok.

En fengselsfilm som jeg egentlig skammer meg over å like er ‘The Longest Yard’, altså den nye versjonen med Adam Sandler. Jeg vet det selv, en utrolig dårlig film, men hva kan en gjøre. Jeg lo meg ihjel da jeg så den. Jeg vet det, der fløy min gode smak, rett gjennom vinduet.

Hvor ble det av ‘OZ – livet bak murene’? – Det var faktisk en bra serie.

2 thoughts on “Livet bak murene

  1. Åja… jeg er med deg! Spesielt de to første har gjort ufattelig inntrykk. Og Morgan… han er så flott den mannen! Jeg ser filmer kun fordi hans navn er med. 🙂

    En annen bra film, men særdeles provoserende, er Dead Man Walking. Sterk…

    Green Mile er utrolig fin… han som spiller han med evnene er så nydelig. Jeg har lyst å ta han med meg hjem. He he… 🙂

  2. Jeg må bare overgi meg. Smaken din når det gjelder menn med skjegg er fantastisk 😀 Jeg gleder meg allerede til neste!

Legg igjen en kommentar

