Kuldebeskyttelse og Ernæringslære for asylsøkere

Av en eller annen grunn liker gamle tanter meg; det er kanskje på grunn av min eksemplariske oppførsel og vakre vesen eller kanskje bare fordi jeg lager en helsikes god te. Uansett av hvilken grunn så inkluderer de meg inn til sin sirkel (til tross for min unge alder) og jeg får virkelig et innsyn i hvordan det er å være en somalisk dame over 40 i Norge.

En ting som alltid blir tatt opp, er kulden i Norge. Nå, selv om media fremstiller det helt annerledes, er det ikke slik at alle burka bærende somaliere i Norge er terrorister som hater sitt nye hjemland. Nei, faktisk har jeg hørt mang en gammel mann og dame prise dette landet, men er det noe eldre somaliere ikke liker, så er det kulden.

Etter mye grubling har jeg kommet frem til to mulige grunner til at somaliere ikke liker (les:tåler) kulden i Norge:

1. I og med at Somalia er et (svært) varmt land 10 måneder i året, har det å tilpasse seg de mange månedene med vinter i Norge vært svært vanskelig, nærmest umulig.

2. Somaliere vet ikke hvordan de skal beskytte seg for kulden i Norge.

Jeg tror sterkt på det siste punktet. Det er spesielt eldre somaliere som ikke har peiling på hva en god bekledning er. Disse godhjertede kvinnene forteller meg at de har på seg lag på lag med klær for å holde varmen. Dessverre, om jeg ikke tar helt feil, er bomull og svette en dårlig kombinasjon ute i kulden, eller hva?

Vi har da hørt at ull beskytter mot kulden, men når det er titalls merker på markedet, er det vanskelig å velge en eller i det hele tatt forstå forskjellene. Det er heller ikke til å unngå at mange somaliske kvinner er ganske runde og søte (understreker runde) og dermed varer ikke mange av de små ullstrømpene/stilongsene noe særlig lenge.

Samtidig må man huske at et godt kosthold er viktig for å beskytte seg mot den røffe vinteren i Norge. Mange innvandrer, ikke bare somaliere, har med seg en matkultur som innebærer kanskje mye karbohydrater og mye usunn fett. Det mange ikke forstår er at man må forandre (litt) på kostholdet sitt når man bor i et land med svært annerledes klima enn hjemmeland. Nå trenger man mer av det man spiste lite av og mindre av det man spiste mest av. Personlig, jeg kan nå ikke svare for alle somaliere, har jeg møtt svært få som i implementerer fisk i sitt kosthold. Enda færre drikker tran eller mat med mye c-vitamin.

Dessuten er vi vant til en kontinuerlig kilde med d-vitamin, nemlig solen. Her i Norge er det lite sol sammenlignet med sørlige strøk, dermed er det viktig med d-vitamin tilskudd.

For en stund siden ble det foreslått at innvandrere skulle få gratis tran, personlig stilte jeg meg imot en slik idé. Det spiller ingen rolle om du får gratis tran hver måned dersom du ikke vet hvorfor du må drikke tran. Derfor foreslår jeg at alle nye asylsøkere må igjennom et kurs i ernæring, enten integrert i de samfunnsfagstimene som nå har blitt obligatorisk eller som et eget kurs. Videre tror jeg at det er fordelaktig å holde kurs i kuldebeskyttelse for absolutt alle innvandrere der man kunne forklart hva slags klær man burde ha på seg en kald februardag, hvorfor fleece er ra og kanskje litt om Ulvang.

4 thoughts on “Kuldebeskyttelse og Ernæringslære for asylsøkere

  1. Mennesker som ikke spiser særlig mye fisk og som ikke kan kle seg i vinterkulda er etter alle solemerker flotte folk, akkurat som meg.

  2. Fisk er godt, jeg liker steinbitt og tunfisk. Før i tiden likte jeg også hval, men etter å satt meg inn i hvalfangst-diskusjonen…fysj.

    Iversen, de er sikkert flotte mennesker, men de er også veldig kalde. Greit å være flott og varm, eller hva?

  3. He he he, artig… 🙂

    Jo, slett ikke dumt med kursing. Jeg er sikker på at mange norskfødte også kunne trenge et slikt kurs. Spesielt de under 20, kanskje? Jeg forundrer meg stadig over unge jenter som går med korte skjørt, magen bar og tyyyyynn strømpebukse ute… i -10. BRRRRRRRRRR!

    Når det gjelder ullundertøy burde det søren meg lages i alle størrelser og passformer. Det burde være en menneskerett å ha tilgang på varmt undertøy i dette forfryste landet! Jeg har dessverre slitt litt med vekta selv de siste åra og har dermed opplevd at ullstilongs kan være vanskelig å oppdrive i riktig størrelse.

    Et kurs i hvordan man vasker ulla er sikkert også lurt, forresten. De går rimelig kjapt i stykker dersom de vaskes på 60 grader og tørkes i tørketrommel. 😉

    Duh… lær meg litt somalisk a? Jeg har ikke lært noe på et par år nå. Sukk. Hvordan sier man: «jeg fryser, slå på varmen!»? 🙂 eller: «det blåser nordavind fra alle kanter»?

    Harru forresten sett på gradestokken???? Det er -12 ute nå (og det synker). Dessuten snør det horisontalt. Pokker for et land å bo i… 😉

Legg igjen en kommentar

