Somalisk folkediktning: Tre kvinner på frierferd

I Somalia pleide det å være vanlig for unge jenter å dra på frierferd. De pakket det lille de hadde for så å reise fra landsby til landsby, i søken etter et sted å finne ro og kjærlighet. Landsbybeboerne på sin side ville ikke ha hvilken som helst kvinne inn, de pleide å teste disse kvinnene for å se om de hadde kløkt. For i riktige gode gamle dager, var det ikke nok at en kvinne var skjønn å se på, hun måtte være praktisk og vis. 

 Et eksempel på en slik historie er historien om de tre jentene. De var gode venner, men svært forskjellige. Den første var lys, lubben og høy, den andre hadde et søtt ansikt og fine kurver, mens den tredje var tynn, lav og mørk i huden. Sammen dro de på frierferd og langt om lenge havnet i en rik landsby. Her møtte de den vakre høvdingsønnen som var på utkikk etter en kone. Fordi han var klar over at skinnet bedrar, bestemte han seg for å teste kvinnene. Han ga dem en egen hytte som de kunne bo i under oppholdet og kamelkjøtt til kvelds. Selv satte han seg stille utenfor vinduet for å overhøre alt det de sa.  

Kvinnene tilberedte kjøttet, skar den i biter og satte seg ned for å spise.

–   Åååh, det er så varmt, utbrøt den første i det hun tok en bit.

–   Neimen, dumme deg, blås på den, blås på den, svarte den andre oppgitt.

Den tredje kvinnen så rart på vennene sine og sa til slutt:

–  Kan dere ikke bare vente til den blir kald? 

Høvdingsønnen som satt utenfor humret for seg selv, reiste seg opp og gikk til faren sin for å fortelle hvem av jentene han ville gifte seg med. Hvem av kvinnene tror du han giftet seg med?

9 thoughts on “Somalisk folkediktning: Tre kvinner på frierferd

  1. Jeg ville ikke valgt den første, hun surver. Jeg vil ikke valgt den andre, som kaller en annen dum. Så det må bli den tredje.

  2. Jeg tror også at det er den siste, fordi hun ikke er for utålmodig, fordi hun ikke er uhøflig og fordi hun vet at det meste blir bedre, overkommelig eller levelig med tida?!

  3. Det er nok den tredje, det var kanskje litt opplagt😉

    Ikke bare var hun tålmodig, men også god mot sine medsøstre. Jeg husker at jeg reagerte på hvorfor i alle dager mannen satte seg utenfor, snakk om å være sleip. Men moralen er å være tålmodig, med mat og ellers i livet.

  4. Jeg har hørt en norsk versjon av denne, da var svaret at han gifta seg med hun med de største puppene.

  5. Fint fortelling! Kan jeg spørre om hjelp, jeg har mistet navnet til en karakter som går igjen i korte somaliske fortellinger ala Hodja. Hans navn er noe sånt som Egal….???? Klinger det noen bjelle, det kan være at det er kun menn som forteller de korte historiene, de fortellingene jeg har fått (på drosjeturer) er fortalt av menn og av et par kvinner har jeg fått fortellinger om Dheeg Dher.

Legg igjen en kommentar

