Vanskelige karrierevalg

Elever i første på videregående skolene skal i løpet av denne måneden velge de fagene de skal ta til neste år. De fagene du velger, må du se i sammenheng med videre studier. Tar du realfag, har du muligheten til å velge naturvitenskapelige studier, men dersom du tar samfunnsfag er det valget elimnert (-det er jo mulig å ta opp fag, men det tar mye tid og penger). Så velg nøye nå sier rådgiverne våre. 

Det er dårlig gjort synes jeg.

Akkurat nå, vet jeg hva jeg vil. Det er mange venner som ikke har peiling og som beundrer mine fastsatte mål. Problemet er at de ikke er noe særlig fastsatte, for jeg har begynt å tvile. Tvile på om jeg skal velge realfag, selv om jeg også har lyst på samfunnsfag. Skal jeg velge etter interesse, for interesse kan jo forandre seg om to måneder? Er det ikke bedre å tenke på fremtiden, hva som lønner seg i det lange løp?

Ulempen med meg er at jeg har mange interesser; jeg kunne tenke meg å jobbe som samfunnsviter eller sosialantropolog. Eller innen medisin og naturvitenskaplig forskning. For meg er det viktig at jeg ikke sitter på en stol, i et dystert kontor og skriver på data. Jeg vil ut i verden, se og oppleve menneskene som jeg såvidt ser på tv. Det er det alle mine potensielle karriere-ønsker har til felles. Muligheten til å reise og være aktiv i samfunnet.

Dessverre, jeg må velge innen 31 januar. Enten jeg tviler eller ikke. Hva om jeg tar et valg jeg kommer til å angre? Hva om jeg blir et av de menneskene som sitter i et dystert kontor og tenker på alt det andre de kunne ha gjort?

Det er antakeligvis mye ting jeg kommer til å angre etterhvert, men jeg vil ikke angre på min karriere.

7 thoughts on “Vanskelige karrierevalg

  1. Det er rett og slett ikke rettferdig at man skal finne sin karriere før man har levd lenge nok til å finne seg selv.

    Men. Uansett. Det er aldri for sent å skifte retning. Faktisk tror jeg at man burde revurdere valgene sine i ny og ne – og man har alltids lånekassa så man kan snu litt på ting ved behov!😉

    Gå for det hjertet ditt forteller deg, du. Da vet du at det i alle fall ikke har vært bortkasta hvis du en dag bestemmer deg for at du vil gjøre noe annet.🙂

  2. Og om det skulle bli slik at det blir noe helt annet du begynner med etter videregående så går nok det bra også! Hilsen en med dengangs naturfaglinje, norsk grunnfag og bibliotekutdanning😉 Kombinasjonen sin det gitt!

  3. Halla gutta, takk for kommentarene😀

    Og om khaten, jeg står som alltid på Grønland med den rosa burkaen, det er bare å hilse. Kremt, og dette forblir mellom oss.

  4. Jeg tror det er lurt å velge en blanding av fornuft og lidenskap når man skal tenke på sin fremtidige karriere. Velg det du liker best, men velg samtidig sånn at du har muligheter til å bruke utdanningen din til noe.😉

    Jeg skifta spor underveis, det er fullt mulig. Så fortvil ikke… ingenting av det du lærer er bortkasta. *host host* (det er sånt voksne folk skal si til de unge, right?)😉

    Misunner deg ikke valget du skal ta, husker det var kjempevanskelig!

Legg igjen en kommentar

