Tre spørsmål uten svar og et om binomisk sannsynlighet

Jeg diskuterte nettopp med en nazistisk afrikaner, inntill nylig trodde jeg at det var et paradoks (jeg tror forsåvidt det ennå), men denne unge herremann var svært seriøs. Han hevdet at ingen utenfor Europa har hevdet seg innen vitenskapen eller filosofien. Han hevdet at den moderne sivillisasjons fedre var europeer og han konkluderte dermed med at den «hvite mann» var intellektuelt høyerestående.

Vi diskuterte heldigvis i et forum, og jeg var tvunget til å beholde roen, men Gud jeg ønsket sparke ham hardt i stompen. Det verste var at han hyllet Adolf Hitler, fordi kun han hadde innsett rasenes store forskjeller og den germanske rasens overlegenhet.

Kan man tenke slik funderte jeg på?

Kanskje var det ikke utsagnene som forundret meg mest, det var heller det faktumet at en svart, ung mann i 2007 kunne tenke slik. For rasistiske utsagn er jeg vant til, forleden dag overhørte jeg et par medelever som snakket om «American History X». Budskapet var kanskje ikke så viktig for dem, nei da, de mente at det var heftig banking av negre der.

Dessuten så er det ikke bare utenforstående med rasistiske bemerkninger som sårer og bidrar til stigmatisering av svarte, men det er faktiske svarte selv. Når vi tillatter at populære kjendiser referer til hverandre som «niggers» og når vi vet at disse kjendisene er trendsettere, så sender vi et budskap som sier at vi aksepterer dette.

 Jeg aksepter og tolerer ikke å bli referert til som en ‘negresse’.

 Hvorfor bruker mange mørkhudede nedsettende begrep? Hvorfor er det slik at de som er imot denne idiotiske begrepsbruken tier stille? Hvorfor blir ord som ‘neger’ sensurert i media, men blir oftere brukt utenfor?

Tre hvorfor’er jeg ikke har svar på.  Jeg har heller ikke svar på hvorfor jeg trenger å regne med binomisk sannsynlighet.

7 thoughts on “Tre spørsmål uten svar og et om binomisk sannsynlighet

  1. hmmm.
    Nå er det mer riktig å si at formålsrasjonalitetens vugge var Europa og at Vesten har bragt teknologien opp på et nivå hvor vi kan løse verdens problemeer med sult og annet hvis mennesket vil.

    Men å si at ikke andre deler av verden har kulturer som har bidratt til noe blir feil.

  2. Men å si at ikke andre deler av verden har kulturer som ikke har bidratt til noe blir feil.

    Sånn skulle det være, jeg må nok lære meg å lese over kommentarene før jeg poster.

  3. Jeg er helt enig i at den moderne vitenskap har og er i utvikling i Europa, og mye av filosofien og politikken som følges i vår del av verden ble etablert i Vesten.

    Samtidig må man huske at mye av vitenskapens fundament ble oppdaget i Asia, Afrika og Latin-Amerika. At Europa på mange måter er «sterkere» har ingenting med en høyerestående intelligens å gjøre, det er et resultat av historien. Hvis du skjønner hva jeg mener?

  4. For eksempel medisin, for det var spesielt jødene, perserne og araberne som var dominerende innen dette feltet. Ibn Sina (kjent som Avicenna i Vesten)skrev «The Canon of Medicine» som i flere århundrer ble brukt som medisinsk lærebok i Europa. Selv idag er det universiteter som bruker boken som en del av medisinsk historie.

    Videre, så er det verdt å nevne en annen perser, som het Ibn Khayyam. Han utviklet algebraen og er også kjent for tredjegradslikningen. Dessuten var det han som ‘oppfant’ Pascals trekant, selv om det ofte er Pascal som for æren for den.

    Det binariske system som dataer er bygget på var det en inder som var først ute med, 800 før kristus.

    Kina var fremstående innen navigasjon; kineserne oppfant kompasset, kruttet og papiret.

    Også mye mer; uten mye av dette ville ikke den moderne vitenskapen blitt utviklet. Algebra er jo viktig innen fysikken og kjemien. Ordet kjemi stammer fra alkjemi som er et arabisk ord. Per idag diskuterer man om araberne adopterte ordet fra grekerne eller egypterene.

    Det er altså noen av de fundamentene jeg tenker på.

    Jeg mener at alt henger sammen, i et slags tårn uten topp. Om man kutter opp en bit av tårnet, vil alt sammen bryte sammen.

  5. Mnja, men før perserne og araberne hadde vi den hellenistiske kulturen. Intet «vestlig» eller «arabisk» hadde vært mulig uten den.

  6. Pytagoras, Demokrit og Aristotles for eksempel.

    Er enig, jeg mener at alle påvirker hverandre. For å bygge videre på metaforen vi: Menneskeheten er et høyt tårn, på toppen sitter vi (det moderne mennesket) og bygger videre. Resten har grekerne, egypterne, araberne, kineserne og latin-amerikanerne bygget.

Legg igjen en kommentar

