Ceci n’est pas un (texte de) hijab.

the treachery of images

Dette er ikke et innlegg om hijab. Jeg har bestemt meg for å ikke hoppe i noen norsk debatt om hijab. Av to grunner. Den enkle først:

1. Jeg har ikke tid.

Det er mye jeg må skrive og gjøre, og enda mer jeg har lyst til å skrive og gjøre, før jeg setter meg ned for å skrive om hijab. Altså, hijab er ikke totalt uinteressant, men det er andre ting som er høyere prioritert akkurat nå. Dernest:

2. Jeg vil ikke bli defensiv, personlig og emosjonell når jeg diskuterer.

Foreløpig baserer de fleste norske hijab-debatter seg på at noen kommer med sterke, tildels drøye påstander om hijab. Deretter blir – stort sett – folk med muslimsk bakgrunn kastet inn i en boksering, og må forsvare sitt syn. Gjerne med utgangspunkt i seg selv: Det er min rett, min hijab eller min kamp. Min positive erfaring er allmenngyldig, eller min negative erfaring er en manifestasjon av hijabens natur.

Også er det de som bruker en retorikk som effektivt skaper et motsetningsforhold som ikke behøver å være der. Plutselig må jeg velge en side blant sider som er konstruert av debattklimaet, er jeg en mørkemann eller en rasjonell aktør? Er jeg en vestliggjort sviker eller en pietisk muslim?

Nei, jeg er ikke komfortabel med den debattmalen norsk debatt, og kanskje generell vestlig debatt, styres etter, i diskusjon om hijab. Men hijab er interessant. Hva er hensikten med tildekning i islam? Kan man forsvare tildekning uten å lese Koranen patriarkalsk? Hva gjør det med hijabens religiøse fundament, når unge muslimer kaller det et «frigjøringsprosjekt»? Har man, i det hele tatt, glemt tildekningens religiøse dimensjon, i fokuset på rettigheter?

Det er mye jeg kunne tenke meg å diskutere, men jeg får avsmak hver gang noen snakker ned til meg og mine valg – enten de kaller seg sekulære eller religiøst konservative. Enten de kaller mine valg sosialtdegraderende og meg hjernevasket, eller konstanterer at jeg er en dårlig muslim. Kanskje er problemet de arenaer man velger å diskutere på? Kan man diskutere hijabens religiøse dimensjoner gjennom en kronikk i Dagbladet? Å ta slike diskusjoner i tradisjonelle, ofte populære, debattarenaer fordrer et språk og et format som både er lettfattelig, når bredt og har en skarp slagside. Man kan vanskelig gå inn i en lengre diskurs om fiqh, ihsan og islamsk historie, på 3000 tegn. Kanskje er problemet at man bruker begreper som, i grunn, ingen definerer? Ta frihet, for eksempel. Hva betyr det?

Jeg innrømmer at jeg aldri er absolutt fri. Jeg har valgt å leve i symbiose med andre mennesker, og må dermed rette meg etter sosiale spilleregler som gjør at dette samspillet fungerer.  Gir det mening å snakke om ufrihet med tildekket hår contra frihet med utildekket hår? Hva er det man isåfall er fri fra? Patriarkalsk praksis? Men at tildekning er et uttrykk for patriarkisme er ikke nødvendigvis en sannhet. Jeg er for all del ingen kulturrelativist, men nakenhetens kulturhistorie fortoner seg annerledes der mine foreldre kommer fra enn i europeisk historie.

Ceci n’est pas un texte de hijab, jeg skal skrive om hijab i løpet av sommeren. Det har jeg bestemt meg for å gjøre. Et stykke om forholdet mellom fysisk tildekning og religiøsitet. Den skal hverken forsvare eller angripe. All honnør, virkelig, til alle de som diskuterer hijab i norsk offentlighet, men jeg synes det er en trist affære, til tross for oppegående debattanter. Det må være mulig å diskutere hijab uten å gå i en skyttergravskrig. Foreløpig er dette derfor ikke en tekst om hijab.

5 kommentarer om “Ceci n’est pas un (texte de) hijab.

  1. hahaha
    Godt sagt, som vanlig.
    Kvinners påkledning skal visst alltid diskuteres.
    Nå har heldgivis den verste sagginga gått av moten, ellers skulle jeg gjerne sett en innlegg om menns klesstil.
    I en av disse pensumbøkene fra antropologi står det om en turist i Amazonas som hadde sett en transvestitt. «Hmm… En mann med en snor rundt livet? En dame med penisfutteral?» «Nei, en mann med kvinnekjole!» «Å, han visste nok ikke at det er et plagg ment for kvinner, han syntes nok bare det ga bra beskyttelse mot myggen».
    Klærne betyr det vi legger i det, så er det å håpe at den som ser deg legger den samme betydningen i buksa di som du gjør selv.

  2. Nesten bare for å kommentere …. :)
    * Penisfutteral er jeg glad over at aldri ble en del av klesstilen i Norge. Det er ille nok med slips (urgh)
    * Er det mulig å være et «dårlig» menneske og en god muslim? Eller for den saks skyld et «dårlig» menneske og en god kristen? Hva skiller et «dårlig» menneske fra et «godt» menneske? Hva skiller en dårlig muslim fra en god muslim?
    * Hva er «det norske» Er hijab en del av «det norske»? Vil hijab noensinne bli en del av «det norske» (om det ikke allerede er det)?
    * Vil forbud mot hijab være et integreringsfremmende tiltak? Blir en muslimsk ungjente på SFO bedre integrert uten hijab? Vil hun i det hele tatt få lov til å gå på SFO av sine foreldre dersom hun ikke kan bruke hijab?
    * Hvordan passer hijab (og sagging) inn i et liberalt samfunn? Hvilke signaler sender det liberale vesten til f.ex. Egypt, Afganistan, Libya, Nigeria, og Irak dersom vi velge å forby religiøse uttrykk kun fordi de er religiøse og «noen» ikke liker dem? Og så kan en jo diskutere den offisielle begrunnelsen.

    Ikke at jeg er noen stor forkjemper for hijab, men det er verre om ei muslimsk ungjente starter å røyke enn om hun tar på seg en hijab. Heldekkende drakter derimot……………

  3. Selv i en tekst som ikke handler om hijab, formidler du mye om hva hijab handler om for meg: Spørsmål.

    Takk, og gleder meg til det mer utfyllende innlegget.

    PS. Kan hende du ser meg i løpet av sensommeren. Skickar meld

  4. Kom over den bloggen her med en tilfeldighet. Takk for fin og god lesing. Ser at det er mye mer bra her jeg må å pløye meg gjennom :)
    Ha en fin fin dag.

  5. det er bare uendelig trist med en ideologi som sier at menneskers rett til å føle vind og sol i håret sitt skal begrenses fordi de er kvinner. Det er trist å lese om det….trist å se det på gata i vårt land…trist å tenke på det.

Legg igjen en kommentar

