Fotballag og feminisme

illustrasjon fra tommy the pariah

Da jeg var yngre ønsket jeg meg fjorten unger. Et ganske vilkårlig antall unger. Eller, et fotballag med tre innbyttere. I tilfelle noe skulle gå galt under en kamp. Men det skulle det ikke altså. Da jeg var yngre var jeg fast bestemt på å finne meg en make med bedre gener enn mine. Ikke misforstå. Jeg er generelt fornøyd med genene mine, rent bortsett fra det at jeg ikke kan kontrollere føttene, hendene og øynene mine samtidig. Hvilket gjør meg til en bedriten fotballspiller. Så, min fremtidige make måtte være av prima kvalitet. Min make skulle inneha dominante idrettsgener som, forhåpentligvis, ville overkjøre mine recessive usportslige gener.  Slik ville vi produsere fjorten unger som både briljerte på banen òg kunne sin Douglas Adams. Perfekt balanse.

Det er ikke lett å innrømme at man ønsker seg fjorten barn . Mine etnisk norske venner ble først sjokkerte da jeg delte dette med dem over en bursdagsmiddag. Ikke min bursdagsmiddag, vel og merke. Men vantroen jeg møtte var ikke kulturelt betinget. Mine venninner med minoritetsbakgrunn, både somaliske og ikke-somaliske, forstod – etter den opprinnelige latterkulen – at jeg mente alvor. Men de forstod likevel ingenting. Innvendingene?

Det er ikke mulig å ha et, økonomisk, komfortabelt liv med fjorten unger. Dessuten sløser du vekk utdanningen din hvis du stadig tar ut permisjon fra jobb for å føde. For å ikke glemme at du kommer til å ødelegge kroppen din, inn og ut. Skaff deg strekkmerke-tattoveringer hvis det er strekkmerker du vil ha. Og du kaller deg en feminist?

Jeg skjønte aldri det. At mitt ønske om å føde et fotballag, inkludert innbyttere, skulle diskvalifisere meg som feminist. Det er en løgn. Klart jeg skjønte det. Mange har en forestilling om at feminisme handler om kvinnelig selvrealisering, og intellektuell og seksuell frigjøring. Det er ikke en forestilling jeg kategorisk tar avstand fra. Jeg er en stor forkjemper for sysselsetting av kvinner. Jeg er en motstander av gamle, sjåvinistiske samfunnsstrukturer – både i den kulturen jeg ble født inn i og den jeg har vokst opp med. Jeg tror på like rettigheter og like muligheter, uavhengig av kjønn, etnisitet og legning. Men altså, jeg ville ha fjorten unger likevel. Og jeg mente at det ikke gjorde meg til en mindre feminist. Det mente mange av mine venninner. Den snevre definisjonen av feminisme jeg møtte da jeg var yngre – altså, ikke så mye yngre, for noen år siden – gjorde at jeg lenge ikke ville betegne meg selv som en feminist. Mange av mine feministvenner mente at mitt fotballag var reaksjonært, de mente at min seksuelle avholdenhet var det motsatte av frigjøring, de mente at hijaben min var selve symbolet på anti-feminisme. Og jeg bare: Whaaaaat?

Jeg sluttet å være feminist. Jeg leste min Wollstonecraft, de Beauvoir og Steinem, selv om jeg ikke alltid være enig i alt. Men feminist var jeg ikke. Feministene ville ikke la meg få mitt fotballag.

Selv mor rister på hodet når jeg nevner fotballaget mitt. Men det er hennes skyld at jeg hadde lyst på mange barn. Neida, det var ikke det at hun ønsket mange barnebarn, mer det at hun aldri fikk flere enn to unger.  To unger med en betydelig aldersforskjell mellom. Jeg vokste opp som et enebarn, og det synes jeg var grufullt. Jeg misunnet alle mine somaliske venner som hadde søsken. Jeg hadde mor samt hennes venner og venninner. Der og da var det gørrkjedelig. I ettertid ser jeg at alle de voksne som var rundt meg har betydd mye for meg og min person. Men ihvertfall, gørrkjedelig. Det var sjeldent barnerop og skrik, krangler og konspirasjoner, hjemme hos oss. Det var nyheter og politikk. Kulturdiskusjoner og samtaler om menneskeliv, som hadde gått sammen eller gått tapt. Joda, når jeg nå er i tyveårene virker barnedommen min fantastisk. Da jeg var seks var den grufullt kjedelig.

Jeg lærte meg aldri det jeg burde ha lært meg. Jeg lærte aldri å krangle med jevnaldrende, jeg forstod aldri lekeplassens uskrevne regler, jeg hadde ingen som var moralsk forpliktet til å tale min sak når Henrik tok Barbien min, og jeg kunne ikke sloss. Hallo, jeg kunne ikke sloss!

Allerede som seksåring visste jeg at jeg skulle få masse barn. Mitt hjem skulle være fylt med liv, krangling, latter og mye brettspill. Fjorten unger fikser det lett!

Jeg skjønte, lenge før jeg igjen identifiserte meg som feminist, at jeg antakeligvis ikke kom til å få fjorten unger. Det er ganske smertelig å bære frem samt presse ut fjorten unger. Med alderen har jeg blitt noe hedonistisk. Man må søke behag, og unngå ubehag – by all means necessary. Men ennå ser jeg ingen motsetning mellom det å velge å dyrke morsrollen og det å være en feminist. Nå har poenget i dette innlegget vært ganske flytende, men kjernen er – i tillegg til at barsel er vondt – at mange feminister har et problem når de skyver vekk kvinner som  – prinsipielt – mener det de mener. En av de smarteste kvinnene jeg kjenner sa idag noe ufattelig bra (noe parafrasert): If you have a vagina, and you want to be the boss of it, you are a feminist.

Man har ikke et valg.

12 thoughts on “Fotballag og feminisme

  1. Jeg prøver meg på et par definisjoner:
    Mener man at kvinner skal ha de samme muligheter og rettigheter som menn så er man feminist (det frie personlige valg kommer under muligheter og rettigheter. En kvinne skal som en mann kunne velge å være hjemmeværende uten at det har noe å gjøre med om man er feminist eller ei).

    Mener man at kvinner og menn skal ha forskjellige muligheter og rettigheter så er man anti-feminist. Jeg mener en troende muslim ikke kan være feminist all den tid han/hun mener at kvinner ikke har lov til å gifte seg med ikke-muslimer imens menn kan gifte seg med kristne. Jeg mener en troende muslim ikke kan være feminist all den tid han/hun mener at koranen 4:34 er en beskjed til menneskeheten fra en allmektig gud som mennesker bør følge.

  2. I min lovskole mener man at ingen kan gifte seg utenfor troen, og 4:34 tolker jeg – og veldig mange – som påbudet om å forsørge. En sosial og økonomisk forpliktelse, som må tolkes i sin rette kontekst.

    Dette høres kanskje salig religiøst ut, men Gud er ingen sjåvinist :)

  3. 4:34 har mer i seg enn bare et påbud om å forsørge; det gis også der en soleklar autoritet til menn over kvinner. Dette er uforenlig med feminisme. Et påbud til menn om at de skal være forsørgere er også en sterkt anti-feministisk mekanisme som sørger for at menn vil dominere yrkeslivet og dermed også politikk, og næring. Den sosioøkonomiske makten i et samfunn preget av koranen vil ligge i svært stor grad hos menn.

    Apropos en sjåvinistisk Gud. Islams profeter er som kristendommens …menn. Koranen snakker ofte bare TIL menn imens den snakker OM kvinner. Og profeten selv….det mangler ikke på nedsettende behandling av eller omtale av kvinner. Min favoritt er at flere kvinner enn menn ender opp i helvete fordi vi er utakknemlige ovenfor mennene våre. Det er ingen ideologier som har gjort og gjør så mye jævelskap mot kvinner som islam og kristendom.

  4. Alle religioner er like i så henseende. Bare herrehinduer og herrebuddhister oppnår nirvana, bare herrer på Ny Guinea kan bli innviet til det helligste, bare herrene synger i synagogen, bare …

    Tror det er slik at i norrøn og indiansk univers var shamaner gjerne feminine menn eller mandige kvinner (Osebergdronningen med sjegg?), men også de hadde jo mannlige høvdinger og et klart skille i arbeidsoppgaver. Den eldste indoeuropeiske guden, Nerthus kanskje, var vel muligens både mann og kvinne og kunne skape jorda, men det vi lærer om nå er alle krigsgudene. Jeg er vel mest interessert i den eldste religionene, men kan ikke mye om det.

    Husk at kvinner kan føde barn og gjør dessuten mesteparten av arbeidet i verden. Stor magi! Klart mennene trenger noe for å veie opp for det, stakkars. :-)

  5. Glemte å si at religiøse tekster som islams, som går langt i å fortelle kvinner at når ektemennene vil ha sex så er det bare å være tilgjengelig, ikke akkurat bidrar til å gjøre kvinner til sjefen over sin egen vagina. Tvert imot.
    Islams tekster sier til kvinner at når menn skal ha sex så skal de stille opp…og selvfølgelig brukes de flotte abrahamske mekanismene for å tvinge kvinner til å gjøre som fortalt….nekter man ektemannen sex så vil jo englene forbanne deg til daggry. Kan man tenke seg at mange religiøse kvinner vil føle seg tvunget til å bli med til sengs da? Ja.
    De mennene som skrev de tekstene kunne sine saker.

  6. Med all respekt å melde, Julia, du – eller jeg (!) – har ikke monopol på fortolkning av islam. Dette innlegget handlet ikke om islam og feminisme, og jeg er veldig interessert i å diskutere de problemstillingene du tar opp i eget innlegg, men her og nå nøyer jeg meg med å si at hverken Koranen eller hadithene kan leses så absoluttistisk som du her gir inntrykk for.

  7. Absolutistisk? Ingen kommer utenom det som står svart på hvitt. Det er klart tekster kan tolkes, men det er mye som står veldig klart skrevet….og som man skal jobbe hardt for å ‘tolke seg unna’ for å si det pent.

  8. Skrivegenene dine er det absolutt ingenting å si på. Har en mistanke av at familien din tok med seg gode gener inn i Norge. Fryktelig synd dersom at dere følger en lovskole som ikke aksepterer gifte utenfor troen. Du (og din bror) burde absolutt ha spleisa dere med noen superetniske nordmenn – uten å omvende dem først ;-).

    Er du ikke i ferd med å møte den samme virkeligheten som mange innvandrerkvinner (og etnisk norske kvinner) møter? Det er vanskelig å både fylle morsrollen og å realisere seg selv om en har mer enn «standarden» på 2-4 barn. Kvinner som ikke har realisert seg i jobb og helst også privat er ikke ansett som likestilte i norsk sammenheng. Og kvinners økonomiske selvstendighet er viktig for reell likestilling så dette er absolutt en rasjonell tanke.

    Dessuten…. Hva med farsrollen? Utrolig hvor «egoistiske» damer kan være når de har fått et barn. Det har sikkert sammenheng med at damene går gravide, føder og ammer, men dog… Er farsrollen like viktig som morsrollen? Bør far bruke like mye tid på å oppfylle sin farsrolle som mor bruker på å oppfylle sin morsrolle?

    Og en (nesten) digresjon.. Simon Agdestein imponerte stort i sin tid. Både landslagsspiller i fotball og internasjonal stormester i sjakk. Det er sterkt!

  9. Julia, vi er nok uenige i at konedenging og kvinnelig underdanighet er sanksjonert i min tro. Du får gjerne kalle det «bortforklaring», men jeg forebeholder meg retten til å tolke min egen religion.

    Hans K, lovskolen mener riktignok at man ikke kan gifte seg utenfor troen, men jeg har faktisk ikke bestemt meg for om jeg er enig med lovskolen eller ei.

    Apropos farsrollen, selv i et samfunn som holder likestilling høyt, finner vi i Norge stellebord for barn bare på kvinnedoen. Hvorfor det?

  10. somalieren:
    jeg har ikke skrevet noe om konedenging. Vi kan godt tolke koranen 4:34 på ‘snillest mulig’ måte og si at det siste ‘steget’ mannen kan benytte seg av er å berøre med en mishwak. Jeg er ikke så interessert i om koranen 4:34 tillater menn å slå konene sine eller om den tillater men å irettesette konene sine. Det som betyr noe er at verset:

    1) gir menn autoritet over kvinner i det hele tatt
    2) gjør menn til primærforsørgere i familien noe som vil føre til at kvinner vil underrepresenteres i de aller fleste yrker innklusive politikk etc og da legge samfunnsmakten i svært stor grad hos menn. Legg merke til at jeg nå ikke sier at islam forbyr kvinner å jobbe.

    På samme måte kan man ikke tolke seg bort fra at hadither advarer kvinner mot å si nei når ektemenn vil ha sex og at man holder et religiøst ‘riset bak speilet’ klart. Man kan ikke tolke seg bort fra flere uttalelser or handlinger Mohammed gjør ovenfor kvinner.

  11. @Julia: Er ikke uenig med deg i sak, men som ateist anser jeg religion som noe som formes av mennesker og at religionen derfor utvikler seg (i større eller mindre grad) med resten av samfunnet. Har sakset noe fra en amerikansk rapport fra 2009 som viser at det er håp selv for muslimske kvinner:
    ==
    This educational level applies to Muslim women as well as men. One of the most significant findings of the survey was that contrary to common perceptions, American Muslim women are more likely than American Muslim men to have college and post-graduate degrees. Additionally, they are more highly educated than women in every other religious group except Jews, with 43% of Muslim American women holding a college or postgraduate degree, compared with 29% of American women overall. Muslim American women also are as likely as Muslim men to have a profession, with 30% in professional work and 25% self employed. They also report incomes more nearly equal to men, compared with women and men of other faiths, and attend mosque as frequently as Muslim men.
    ==

    @Somalieren: Godt poeng. Kan ikke huske å noensinne ha sett et stellebord på herretoalettet, men det er ikke så uvanlig at offentlige stellebordet står i rom som er tilgjengelig for begge kjønn. Minner meg på at finske menn gjerne går på dametoalettet når herretoalettet er opptatt. I Norge må det være krise før en forsøker seg på slike ytterligheter. Har dette bare fra èn finsk mann så er ikke sikker på om det er allmengyldig.

  12. Skulle ønske det ikke het feminisme, da det på mange måter setter mannen på «den andre siden.» For oss som er født mann kan det bli vanskelig å holde seg på «riktig» side.

    Siden jeg fikk barn for litt over tre år siden, har jeg irritert meg grønn over dette med stellebordene. Og skråblikkene jeg får når jeg tar min halvpart av foreldreperm, bærer barna mine rundt og koser, etc.

    For meg har alltid «Feminisme» begrepet vært nært beslektet med sinte kvinner som har bestemt seg for at jeg, som mann, er et ondt vesen, pågrunn av mitt kjønn.

    Mulig jeg er helt på jordet her, men det er altså slik jeg har følt det. Denne følelsen har jeg for eksempel brukt for å bedre forstå hvordan fremmedkulturelle møtes av rasister, om det kan utdype noe. Man er ute av stand til å møtes likeverdig fordi motparten hater den du _er_ , og ikke hva du står for.

Legg igjen en kommentar

