«Hæ, politibetjent med hijab?»

Følg saken her: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2907015.ece 

Jeg jobber med leksehjelp i bydelen, og et av barna jeg hjelper er en fantastisk ti-åring. Hun er alltid blid, glad, fornøyd, jovial og morsom; virkelig, det finnes ikke nok adjektiv til å beskrive hvor glad jeg er i henne. På et vis minner hun om meg selv på den alderen, men allikevel merker jeg i henne en styrke og tøffhet jeg absolutt ikke hadde for ti år siden.

Så spør jeg ungene om hva de vil bli når de blir store:

«LEGE!!»

«TRAKTORFØRER»

«JEG VIL VINNE MELODI GRAND PRIX JUNIOOOR»

I bakerste hjørne hører jeg min lille venn si – «Politi!»

Første gang jeg spurte ungene, lo de av politi-kommentaren. Noen gutter mente at jenter ikke kunne bli politimenn, dette snakket vi om i en time og tilslutt innrømmet de sine feil (Somalieren tar ikke lett på slike kommentarer). Jeg oppmuntret henne, og ba henne stå på, for politibetjent bruker jo ikke bare muskler, men også hodet.

Jeg tror jeg kommer til å angre på det siste jeg sa.

En god del politibetjenter bruker virkelig ikke hodet.

Nå gruer jeg meg til den dagen min lille venn innser at det norske politiet ikke velkommer henne, og den rosa hijaben hennes.

14 kommentarer om “«Hæ, politibetjent med hijab?»

  1. Tilbaketråkk: Diskutere hijab i politiet her? « Beates rasteplass

  2. Fortsett å oppmuntre henne :D Uten deg og henne blir det iallefall aldri politi med hijab! Og da har vi tapt litt alle sammen, tror jeg.

  3. Siden hijab ikke er en verdinøytral greie, så er den ikke passende til politiuniform. Hijjaben må av, «selv om det står i koranen at den skal på».

  4. Olava og Beate, takk!

    Sadie, jeg skal innrømme at jeg ikke helt har skjønt hvordan bruk av hijab, kors eller turban på noen måte negativt påvirker en politibetjents arbeid?

    If anything, kan det hende at det skaper en trygghet, ved at noen mennesker får flere autoriteter som de føler de har noe til felles med. Uten å virke alldeles rasistisk her, jeg blir oppløftet hvis jeg ser en politibetjent med minoritetsbakgrunn, jeg føler at her er et menneske der ute som har et innenfraperspektiv på det miljøet jeg tilhører.

    Spørsmål er hvorfor noen institutter skal være så ekstreme på å være «verdinøytrale», så lenge disse verdiene ikke skader andre?

    Hastur, takker takker, jeg synes også at det er et råflott plagg. Særlig det siste vinrøde jeg kjøpte, med det helt sinnsyke sølvbroderiet.

  5. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det er så galt å bruke hijab. Nei, hijaben er ikke verdinøytral, men: Hijaben er bare symbol på noe. De verdiene man har i seg er det der jo uansett om du bruker hijab eller ikke. Og som du sier: «Spørsmål er hvorfor noen institutter skal være så ekstreme på å være “verdinøytrale”, så lenge disse verdiene ikke skader andre?». Jeg lurer på det samme. Folk burde heller være glad for at noen vil bli politi. Kriminaliteten her i Norge har jo økt de siste årene, og det er mangel på politifolk nå, vi trenger flere politimenn og politikvinner.

    Bruker det ikke selv, jeg er agnostiker. Men jeg synes det er kjempefint, og jeg stiller meg positiv til at man skal få lov til å bruke det dersom man føler for det.

  6. Jeg merker at jeg har fått litt vondt i magen av hele diskusjonen. Jeg er så skuffet over at ikke flere ønsker dette velkommen.

  7. Har tenkt litt mer på det her. Sexy Sadie sier det ikke er en verdinøytral greie. Men kulturene vi lever i og med er aldri og vil aldri bli verdinøytrale. Og det viktigste vi kan strebe etter er vel å leve i mest mulig harmoni med hverandre og med respekt for hverandre? Og så tenker jeg at hvor mye koster det samfunnet egentlig, å la folk gå i hijab og uniform?! Vil man ha flere politi fra alle deler av det norske samfunnet, så er vel dette en mikroskopisk pris å betale? Om noen? Ingen tenker på om du går med et kors rundt halsen og uniform? Så egentlig gleder jeg meg til den dagen ingen tenker over at hijaben er på sammen med uniformen ;-)

  8. Jeg er helt enig, skuffer meg litt at politiforeningen stiller det umulige ultimatumet oss eller hijaben, kjipt.

    Shoaib, jeg mener egentlig at politietaten burde adoptere fargen ‘rosa’ på alle sine uniformer.

    Hastur, du får min rosa hijab hvis jeg får skjegget ditt?

  9. Shoaib: Eg varierar litt… men eg må innrømme at eit av skjørtene mine er altfor kort til å bruke i moskeen på fredagar.

    Somalieren: Skjegget mitt kan eg nesten ikkje gje frå meg. Det er jo Mullapryden min jo. Utan den kan eg ikkje utstede fatwaer ;-D

Legg igjen en kommentar

